Er wordt in 2022 nog steeds hard gewerkt aan de professionalisering van de organisatie. Het werken in processen en risicogestuurd werken worden verder ontwikkeld om de dienstverlening voor de Zeeuwse burgers, recreanten en bedrijven te optimaliseren. Het werken tijdens de coronapandemie heeft veel gevraagd van onze medewerkers en ook de reorganisatie vraagt nog steeds de nodige aandacht waarbij het accent de komende periode zal verschuiven van structuur naar cultuur.
Ontwikkelingen en risico's
1. Externe ontwikkelingen; Wensen en eisen vanuit onze externe omgeving zorgen voor een toename van werkzaamheden. Hierbij moet bijvoorbeeld worden gedacht aan eisen op het gebied van milieuwetgeving, plantoetsing en verwachtingen over de betrokkenheid en inzet van het waterschap bij maatschappelijke thema’s en projecten. Doordat de capaciteit niet in balans is met de ambities, kan niet aan alle prestaties en externe wensen voldaan worden.
2.Arbeidsmarkt; Het tekort aan personeel neemt in veel sectoren toe. Ook bij het waterschap hebben we in toenemende mate te maken met niet of zeer moeilijk vervulbare vacatures. Dit leidt tot een onvolledige bezetting en dus tot knelpunten bij het realiseren van onze prestaties vanwege verminderde beschikbare kennis en capaciteit.
3. Competenties; We bevinden ons in een transitie veroorzaakt door maatschappelijke ontwikkelingen (Omgevingswet, etc.) die andere competenties vereist dan we vanouds gewend zijn. Medewerkers moeten zich ontwikkelen, wat tijd kost. De tijd gaat ten koste van de noodzakelijke tijd voor het behalen van de prestaties.
4. Netto besteedbare uren; Door toename van personele regelingen, neemt de hoeveelheid netto besteedbare uren per medewerker af. Denk hierbij aan regelingen voor ouderschapsverlof, IKB en de inzet van het PBB-budget voor vitaliteitsverlof.
5. Prestaties versus capaciteit; Het al langere tijd doorschuiven van projecten (zowel investering als exploitatie) en activiteiten naar daarop volgende jaren, is een gevolg van de spanning tussen een grotere opgave vanuit assetmanagement en de beschikbare formatie. Dit in combinatie met bovengenoemde 4 ontwikkelingen, zorgt ervoor dat er een risico is dat er onvoldoende kennis en competenties geleverd kunnen worden voor diverse te behalen prestaties, met name op het gebied van:
a. Basis op orde (informatiemanagement)
b. Implementatie Omgevingswet
c. Calamiteiten- en crisisorganisatie
d. ARBO/veiligheid
e. Realisatie investeringsprojecten
6. Naar aanleiding van de IT audit door de accountant (bevindingen ITbeheersing in de boardletter) zijn voor het financiële systeem de volgende aanpassingen doorgevoerd: Account en gebruikersrechten worden nu periodiek gecontroleerd. Er is een logging op accounts gerealiseerd. De hoge rechten van medewerkers worden ondervangen door diverse controles die het risico op fraude moeten beperken. Daarnaast is periodieke controle ingericht voor authenticatie, autorisatie en beveiligingsmaatregelen op het netwerk. Ontwikkelingen voor continuïteit en toegangsbeveiliging maken onderdeel uit van het meerjaren-informatiebeleid en informatiebeveiligingsbeleid en daaraan gekoppelde acties. De wegingen met betrekking tot Recovery Point objective (RPO) en Recovery Time Objective (RTO) worden hierin meegenomen. Opgemerkt moet worden dat het inrichten van een eigen uitwijk mogelijkheid voor de IT-omgeving met de huidige middelen voor de korte termijn niet uitvoerbaar is. Hiervoor zijn risicobeperkende maatregelen getroffen en onderzoeken we met kennispartners alternatieve oplossingen.
7. Kostenstijgingen en langere levertijden; De Coronacrisis en de oorlog in Oekraïne hebben hogere prijzen en langere levertijden tot gevolg. Het Centraal Planbureau (CPB) verwacht in het basisscenario dat de inflatie voor heel 2022 op 5,2% zal uitkomen. De inflatie zal verder worden opgestuwd doordat hogere energieprijzen worden doorberekend aan de consument. Vooral op grond- en bouwstoffen (o.a. staal, bitumen, enz.), energie, brandstoffen en toeslagstoffen (o.a. chemicaliën) zien we prijsstijgingen van 20-30%. Dit raakt ook direct het werk van het waterschap en de daarbij behorende uitgaven. In een brief aan de algemene vergadering van 7 april 2022 zijn scenario’s voor handelingsperspectief voorgelegd met betrekking tot lopende overeenkomsten en contracten binnen de exploitatie, lopende investeringsprojecten en nieuwe investeringen. Het dagelijks bestuur heeft daarop de volgende uitgangspunten meegegeven:
- niet inboeten op veiligheid
- kerntaken uitvoeren
- areaal in standhouden
- onderhoud niet uitstellen (met uitzondering van het deklagenbestek)
Totaal | Groen (Op schema van gestelde doel) | Oranje (>80 en <100 procent op schema van gestelde doel) | Rood (<80 procent op schema van gestelde doel) | Grijs (geen prognose te geven op dit moment) |
Waterschap Scheldestromen | 19 (46%) | 12(29%) | 8 (20%) | 2 (5%) |
Prestaties met afwijkingen | De organisatie voldoet aan de inrichtingseisen van de Zorgplicht op de primaire waterkeringen (%) (zie programma Waterkeringen) | KRW-waterlichamen voldoen aan de doelen voor ecologische waterkwaliteit voor macrophyten (grotere planten) (%) (zie programma Watersystemen) | 560 km regionale waterkeringen, inclusief kunstwerken, is beoordeeld o.b.v. de nieuwe provinciale veiligheidsnormering (%) (zie programma Waterkeringen) | |
De organisatie voldoet aan de uitvoeringseisen van de Zorgplicht op de primaire waterkeringen (%) (zie programma Waterkeringen) | KRW-waterlichamen voldoen aan de normen voor de chemische waterkwaliteit (%) (zie programma Watersystemen) | Medewerkertevredenheid en -betrokkenheid (zie programma Bestuur en Organisatie) | ||
KRW-waterlichamen voldoen aan de doelen voor ecologische waterkwaliteit voor fytoplankton (%) (zie programma Watersystemen) | Baseline informatieveiligheid Overheid geïmplementeerd (%) (zie programma Bestuur en Organisatie) | |||
Natuurvriendelijke oevers aangelegd (in km) (zie programma Watersystemen) | Digitalisering voldoet aan de Baseline Basis op Orde (%) (zie programma Bestuur en Organisatie) | |||
Het gebied heeft een actueel vastgesteld peilbesluit (%) (zie programma Watersystemen) | Ziekteverzuim (%) (zie programma Bestuur en Organisatie) | |||
De maatregelen om het beheergebied voor peilbeheer (GGOR) op orde te brengen zijn uitgevoerd (%) (zie programma Watersystemen) | Crisisoefeningen uitgevoerd en geëvalueerd (zie Overkoepelende thema's) | |||
De maatregelen om het beheergebied voor wateroverlast (WB21) op orde te brengen zijn uitgevoerd (%) (zie programma Watersystemen) | Circulair is een gunningscriterium in aanbestedingen (%) (zie Overkoepelende thema's) | |||
Aantal geregistreerde verkeersdoden op waterschapswegen (zie programma Wegen) | Investeringen gerealiseerd binnen de oorspronkelijke planning (+ max 6 maanden) (zie Belastingen en Financiën) | |||
Medewerkertevredenheid over digitale werkomgeving (zie programma Bestuur en Organsatie) | ||||
Medewerkertevredenheid over fysieke werkomgeving (zie programma Bestuur en Organisatie) | ||||
Vergunningaanvragen afgehandeld binnen de wettelijke termijn (%) (zie programma Bestuur en Organisatie) | ||||
Investeringen gerealiseerd binnen het oorspronkelijk verleende krediet (+ max 10% en/of € 250.000,-) (zie Belastingen en Financiën) |