Omschrijving (toelichting)
We hebben een professionele crisisorganisatie die voorbereid is op haar taak en we zijn volwaardig crisispartner in de regio.
Voortgang per september 2022
Als gevolg van personele onderbezetting zijn er de afgelopen jaren achterstanden opgelopen wat betreft ontwikkeling crisisbeheersing. De focus voor dit jaar ligt op het uitvoeren van de hoogst geprioriteerde werkzaamheden: Opleiden, Trainen en Oefenen (OTO). Hierbij geldt dat dit jaar het thema “de basis op orde” centraal staat.
Het team en thema Crisisbeheersing heeft een aantal pittige jaren achter de rug. Door ziekte, personele verschuivingen, een niet stabiele HRM en onduidelijkheden in de verantwoordelijkheden en aansturing zijn taken blijven liggen en is er sprake van achterstanden.
In 2021 is een beleidsmedewerker voor vier dagen per week in de rol van crisiscoördinator gestart. Omdat deze daarbij ook projectleider van het project Piket-, Wacht- en Storingsdiensten is, blijven er per saldo nog 2 dagen per week over voor Crisisbeheersing.
In 2021 zijn de werkzaamheden op basis van het belangrijkste doel van crisisbeheersing, namelijk dat we als waterschap gesteld staan bij een calamiteit, geprioriteerd en uitgevoerd.
Dit is een goede keuze gebleken, want bij alle calamiteiten konden het waterschap en de crisisorganisatie adequaat optreden.
Uiteraard moet er wel worden doorontwikkeld in actualisatie planvorming, processen op orde en structurele verbeteringen om toekomstbestendig te zijn.
In 2022 zijn er wijzigingen te verwachten:
- het team krijgt een nieuwe plaats in de organisatie met een verantwoordelijk teamleider en afdelingshoofd
- voor de versterking van het team crisisbeheersing, ook vanwege het toevoegen van de activiteit 'uitvoering wachtdienstregeling' aan het team, is in 2022 een extra medewerker aangetrokken.
Door de programmamanager is besloten om de ingezette lijn van prioriteren op basis van focus op het hoofddoel (staan bij een calamiteit) vooralsnog voort te zetten in 2022.
Kwaliteit (toelichting)