3. Exploitatie- jaarprognose 2025

Exploitatie- jaarprognose 2025

Terug naar navigatie - Exploitatie- jaarprognose 2025

Hieronder is het totale geprognosticeerde resultaat voor 2025 weergegeven onderverdeeld naar programma's. De afwijkingen worden in de hoofstukken 3.1 tot en met 3.6 toegelicht. Voor de kapitaallasten en personeelslasten is hieronder de toelichting centraal opgenomen, deze heeft betrekking op alle programma's.

Kapitaallasten
De rentelasten en renteopbrengsten zijn momenteel ongewijzigd opgenomen in de monitor. In maart is de aanvraag voor de voorschotten van het  HWBP project Hansweert ingediend bij het ministerie van infrastructuur en Waterstaat.  Zodra de hoogte van het voorschot bekend is, kan ook de voorfinanciering worden berekend.  Verwachting is echter dat de rentelasten lager zullen uitvallen dan voorzien, doordat er geen nieuwe financiering afgesloten dient te worden. Tevens heeft de voorfinanciering impact op de ontwikkeling van de middelen welke we aanhouden binnen schatkistbankieren. Momenteel is de verwachting dat de rentebaat hoger zal uitvallen dan begroot. Een eventueel lager voorschot HWBP en de dalende rente, kunnen dit voordeel echter tenietdoen. In de monitor van september zal hierover  meer duidelijk zijn. 
De afschrijvingslasten vallen € 0,48 miljoen lager uit dan begroot, doordat een aantal projecten niet volledig zijn afgerond in 2024. Er wordt zodoende nog niet gestart met de afschrijving op deze assets.  De gewijzigde afschrijvingslasten zijn opgenomen bij de betreffende programma's en worden meegenomen in de voorgestelde begrotingswijziging.  

Personeelslasten
Het opvullen van vacatures heeft een hoge prioriteit maar is gezien de arbeidsmarkt niet op korte termijn realiseerbaar voor alle vacatures. Om de werkzaamheden doorgang te laten vinden vindt er op diverse functies inhuur plaats. Bij deze monitor is in de prognoses geen afwijking ten opzichte van de begroting opgenomen. Het uitgangspunt is dat inhuur kan plaatsvinden binnen het totale personeelsbudget. Bij de volgende bestuursmonitor zal meer inzicht zijn in de invulling van de vacatures en de benodigde inhuur.

Exploitatie- jaarprognose 2025

Terug naar navigatie - Exploitatie- jaarprognose 2025
Bedragen x €1.000
Programma Begroting 2025 incl wijzigingen Prognose mei 2025 Afwijking
Lasten
Programma Waterkeringen 14.018 14.022 -4
Programma Watersystemen 40.947 41.011 -64
Programma Wegen 30.151 30.152 -1
Programma Afvalwaterketen 37.229 37.120 109
Programma Bestuur&Organisatie 49.062 48.910 152
Totaal Lasten 171.407 171.215 192
Baten
Programma Waterkeringen -498 -498 0
Programma Watersystemen -143 -143 0
Programma Wegen -20.419 -20.419 0
Programma Afvalwaterketen -1.218 -1.218 0
Programma Bestuur&Organisatie -4.384 -4.384 0
Belasting- en Algemene Opbrengsten -135.170 -137.166 1.996
Totaal Baten -161.832 -163.827 1.995
Netto resultaat 9.575 7.388 2.187
Onttrekkingen
Programma Waterkeringen -904 -904 0
Programma Watersystemen -1.243 -1.390 147
Programma Wegen -2.560 -2.560 0
Programma Afvalwaterketen -622 -622 0
Programma Bestuur&Organisatie -1.706 -1.843 137
Reserves -3.240 -3.240 0
Totaal Onttrekkingen -10.275 -10.559 284
Stortingen
Programma Watersystemen 700 700 0
Totaal Stortingen 700 700 0
Saldo inzet reserves -9.575 -9.859 284

3.1 Toelichting exploitatie programma Waterkeringen

Toelichting exploitatie 2025 - Afwijking programma Waterkeringen - Lasten

Terug naar navigatie - Toelichting exploitatie 2025 - Afwijking programma Waterkeringen - Lasten

Bij het programma Waterkeringen is de afwijking van de geprognotiseerde lasten niet hoger dan de rapportagegrens van € 200.000,-. De totale afwijking is € 4.000,- en heeft betrekking op de hogere afschrijvingslasten.  Deze zal worden verwerkt in de begrotingswijziging omdat het totale verschil in de afschrijvingslasten (voor alle programma's) € 479.000,-  bedraagt.

Bij de uitvoering van een aantal werkzaamheden is er sprake van (verwachte) hogere kosten, in de loop van 2025 zal gekeken worden of dit binnen de totale programmakosten kan worden opgevangen. De verwachte hogere kosten hebben betrekking op de Solidariteitsbijdrage HWBP (op basis van nieuwe raming 2025 € 50.000 hoger, afrekening over 2025 ontvangen we begin 2026). Ook zijn er hogere kosten te verwachten voor het onderhoud van gras (maaien waterkeringen) in verband met een aanbesteding begin 2025 (€ 200.000,-).

3.2 Toelichting exploitatie programma Watersystemen

Toelichting exploitatie 2025 - Afwijking programma Watersystemen - Lasten

Terug naar navigatie - Toelichting exploitatie 2025 - Afwijking programma Watersystemen - Lasten

Bij het programma Watersystemen is de afwijking van de geprognotiseerde lasten lager dan de rapportagegrens van € 200.000,-. De totale afwijking is € 55.000,- en heeft betrekking op twee posten. Hogere kosten voor  de uitvoering van projecten voor Kader Richtlijn Water (KRW) van € 147.000,-. Dit bedrag komt uit de daarvoor gevormde bestemmingsreserve en is om die reden ook opgenomen in de begrotingswijziging.  Daarnaast zijn het lagere afschrijvingslasten van € 83.000,-.  De afschrijving worden verwerkt in de begrotingswijziging omdat het totale verschil in de afschrijvingslasten (voor alle programma's) € 479.000,-  bedraagt.

Bij de uitvoering van een aantal werkzaamheden is er sprake van (verwachte) hogere kosten, in de loop van 2025 zal gekeken worden of dit binnen de totale programmakosten kan worden opgevangen. Naar verwachting zijn er lagere kosten voor eigen plannen watersystemen door uitstel van stedelijke waterplannen (€ 150.000,-). Daartegenover staan verwachte hogere kosten voor het baggeren van waterlopen (€ 310.000,-), bemonstering en analyse wegen voldoen aan KRW- verplichtingen (€ 140.000,-).

Toelichting exploitatie 2025 - Afwijking programma Watersystemen - Reserves

Terug naar navigatie - Toelichting exploitatie 2025 - Afwijking programma Watersystemen - Reserves

Hogere onttrekking bestemmingsreserve Kader Richtlijn Water € 147.000,- .

Uit deze reserve is € 100.000,- begroot voor 2025. Het is de wens om in 2025 aanvullend het nog resterende bedrag à € 147.000,- uit de reserve onttrekken voor projecten die nog niet bekend waren bij het opstellen van de begroting. De projecten en de onderbouwing voor de extra onttrekking zijn beschreven in een actieplan.

3.3 Toelichting exploitatie programma Wegen

Toelichting exploitatie 2025 - Afwijking programma Wegen - Lasten

Terug naar navigatie - Toelichting exploitatie 2025 - Afwijking programma Wegen - Lasten

Bij het programma Wegen is de afwijking van de geprognotiseerde lasten niet hoger dan de rapportagegrens van € 200.000,-. De totale afwijking is € 1.000,- en heeft betrekking op de hogere afschrijvingslasten.  Deze zal worden verwerkt in de begrotingswijziging omdat het totale verschil in de afschrijvingslasten (voor alle programma's) € 479.000,-  bedraagt.

Bij de uitvoering van een aantal werkzaamheden is er sprake van (verwachte) hogere kosten, in de loop van 2025 zal gekeken worden of dit binnen de totale programmakosten kan worden opgevangen. De verwachte hogere kosten hebben betrekking op hogere kosten voor het maaien van wegbermen in verband met een nieuwe aanbesteding (€ 145.000,-), onderhoud wegverhardingen die begin 2025 zijn uitgevoerd (€ 75.000,-) en onderhoud beplantingen (€ 50.000,-).

3.4 Toelichting exploitatie programma Afvalwaterketen

Toelichting exploitatie 2025 - Afwijking programma Afvalwaterketen - Lasten

Terug naar navigatie - Toelichting exploitatie 2025 - Afwijking programma Afvalwaterketen - Lasten

Bij het programma Afvalwaterketen is de afwijking van de geprognotiseerde lasten niet hoger dan de rapportagegrens van € 200.000,-. De totale afwijking is € 109.000,- en heeft betrekking op de hogere afschrijvingslasten.  Deze zal worden verwerkt in de begrotingswijziging omdat het totale verschil in de afschrijvingslasten (voor alle programma's) € 479.000,-  bedraagt.

Bij de uitvoering van een aantal werkzaamheden is sprake van (verwachte) hogere externe kosten (€ 228.000,-). In de loop van 2025 zal gekeken worden of dit binnen de totale programmakosten kan worden opgevangen. De verwachte hogere kosten hebben betrekking op het zuiveringsproces (€ 170.000,-) waaronder extra uitgaven voor chemicaliën (nieuwe contracten met andere prijzen), hogere slibafzet en hogere prijs per ton slib en lagere energiekosten. Daarnaast is de verwachting dat door externe begeleiding van projecten de kosten voor eigen plannen hoger uitvallen (€ 75.000,-). Per saldo zijn de te verwachten kosten voor transportstelsels lager(€ 15.000,-), grotendeels door lagere energiekosten door de droge maanden februari/maart, daar tegenover staan hogere kosten voor onderhoud individuele behandeling afvalwater(IBA 's).

Er is een risico dat door moeilijk te verkrijgen personeel (verandering wet/krapte arbeidsmarkt) de geplande onderhoudswerkzaamheden vertragen en daarmee de externe kosten onderhoud lager zullen zijn. Getracht wordt de gevolgen te minimaliseren.

Toelichting exploitatie 2025 - Afwijking programma Afvalwaterketen - Baten

Terug naar navigatie - Toelichting exploitatie 2025 - Afwijking programma Afvalwaterketen - Baten

Bij het programma Afvalwaterketen is de afwijking van de geprognotiseerde baten lager dan de rapportagegrens van € 200.000,-.

Wel is de verwachting dat er voor externe slibverwerking hogere opbrengsten zijn (€ 40.000,-).  In de september rapportage zal er meer zekerheid zijn over deze hogere opbrengst en zal deze worden meegenomen in relatie tot de verwachte hogere kosten bij dit programma. 

3.5 Toelichting exploitatie programma Bestuur en Organisatie

Toelichting exploitatie 2025 - Afwijking programma Bestuur en Organisatie - Lasten

Terug naar navigatie - Toelichting exploitatie 2025 - Afwijking programma Bestuur en Organisatie - Lasten

Bij het programma Bestuur en Organisatie is de afwijking van de geprognotiseerde lasten lager dan de rapportagegrens van € 200.000,-. De totale afwijking is € 140.000,- voordelig en heeft met name betrekking op twee posten. Hogere kosten voor  de uitvoering van het project assetmanagement van € 147.000,-. Dit bedrag komt uit de daarvoor gevormde bestemmingsreserve en is om die reden ook opgenomen in de begrotingswijziging.  Daarnaast zijn er lagere afschrijvingslasten van € 290.000,-.  De afschrijvingslasten worden verwerkt in de begrotingswijziging omdat het totale verschil in de afschrijvingslasten (voor alle programma's) € 479.000,-  bedraagt.

Bij de uitvoering van een aantal werkzaamheden is er sprake van (verwachte) hogere kosten, in de loop van 2025 zal gekeken worden of dit binnen de totale programmakosten kan worden opgevangen:

Er worden hogere kosten verwacht voor externe communicatie (€ 59.000,-) voor communicatiemiddelen en communicatie rondom rechtmatigheidsverantwoording. 

Ook de kosten voor taxaties en de grondkamer vallen hoger uit (€ 62.000,-). De capaciteit van team grondzaken is nu op orde. Gevolg is dat achterstanden worden ingehaald en er meer wordt ingezet op projecten als HWBP en KRW. Ook stijgen de grondprijzen.

De licentiekosten nemen toe als gevolg van de uitbreiding van het personeelsbestand en de ontsluiting van data van derden (€ 35.000,-).

Om voldoende tijd vrij te kunnen maken voor de implementatie van het nieuw financieel systeem worden extra financiële diensten afgenomen ( € 50.000,-).  Afronding van de implementatie van het nieuwe financiële systeem is gepland voor 1 januari 2026.

Als gevolg van een stijging van de loonkosten nemen de schoonmaakkosten en beveiligingskosten structureel toe (€ 97.000,-).

Verder zijn er nog een aantal onzekerheden, waarvan we gedurende het jaar zullen monitoren of deze leiden tot een budgetoverschrijding of -onderschrijding, of dat ze binnen het huidige budget kunnen worden opgevangen:

Vanwege een brand in de regelkast van de warmte- en koudevoorziening voor kantoor Middelburg wordt een noodreparatie uitgevoerd. Deze kosten zullen (grotendeels) door de verzekering vergoed worden. Ook zijn er noodzakelijke softwareprogramma's aangeschaft die niet begroot waren. Het betreft programma's voor assetmanagement, archivering en het op orde brengen van data. Aanbevelingen uit de boardletter 2024 worden waar mogelijk meegenomen bij de implementatie van het financiële systeem, wat mogelijk tot meerwerk kan leiden. Er zullen in 2025 meer aanbestedingen worden uitgevoerd dan verwacht omdat een deel vroegtijdiger moeten worden aanbesteed. Mogelijk leidt dit tot extra kosten voor inkoopcoördinatie. De implementatie van het nieuwe belastingstelsel zal een significante inzet van communicatie vergen waarvan de kosten op dit moment nog niet inzichtelijk zijn.

Toelichting exploitatie 2025 - Afwijking programma Bestuur en Organisatie - Baten

Terug naar navigatie - Toelichting exploitatie 2025 - Afwijking programma Bestuur en Organisatie - Baten

Bij het programma Bestuur en Organisatie is de afwijking van de geprognotiseerde baten lager dan de rapportagegrens van € 200.000,-. 

Wel is de verwachting dat de opbrengst uit een huur- en dienstverleningscontract hoger gaat uitvallen. In de september rapportage zal deze hogere opbrengst meegenomen worden in relatie tot de verwachte hogere kosten bij dit programma. 

3.6 Toelichting exploitatie Dekkingsmiddelen

Belasting en Algemene Opbrengsten (Dekkingsmiddelen)

Terug naar navigatie - Belasting en Algemene Opbrengsten (Dekkingsmiddelen)

De totale (belasting)opbrengsten zijn € 1,996 miljoen hoger dan begroot

De  belastingopbrengst neemt toe met € 1,161 miljoen. 
Het voordeel bestaat uit een hogere belastingopbrengst van € 0,988 miljoen (€ 0,92 miljoen  lopend jaar en € 0,068 miljoen voorgaande jaren) en een lagere raming van € 0,173 miljoen aan kwijtscheldingen. De hogere belastingopbrengst wordt voornamelijk veroorzaakt door Watersysteemheffing gebouwd en Zuiveringsheffing bedrijven. Voor Watersysteemheffing gebouwd is de begrote heffingsgrondslag (WOZ waarde) hoger dan de afgegeven heffingsgrondslag voor de begroting 2025.  Voor Zuiveringsheffing bedrijven is op basis van de definitieve aanslagen 2022 en 2023 de prognoses  2025 naar boven bijgesteld. 
Bij het opstellen van de begroting 2026 zullen we structurele stijgingen van WOZ en vervuilingseenheden meenemen bij het bepalen van de heffingsgrondslagen.  

Hogere dividendopbrengst € 0,835 miljoen
In de begroting 2025 en meerjarenraming is jaarlijks rekening gehouden met een dividendopbrengst van de aandelen Nederlandse Waterschapsbank (NWB) van € 3,0 miljoen. De besluitvorming over de hoogte van de uitkering vindt jaarlijks plaats door de NWB bij de besluitvorming over het jaarrekeningresultaat. De hogere uitkering zal via een begrotingswijziging worden toegevoegd aan de algemene reserve watersysteembeheer.