2. Prestaties 2025

2.1 Prestaties programma Waterkeringen

Terug naar navigatie - Prestaties 2025 programma Waterkeringen
Primaire taak Prestatie-indicator bestuursperiode 2024-2027 voortgang mei 2025
Waterveiligheid We boeken jaarlijks vooruitgang op de prestatie-indicator inrichting- en uitvoeringseisen wettelijke zorgplicht primaire waterkeringen (wordt meetbaar gemaakt in de jaarlijkse waterveiligheidsrapportage).
Waterveiligheid We lopen op schema om de doelstelling van het HWBP voor 2050 te halen zodat alle waterkeringen en kunstwerken binnen het areaal aan de norm voldoen zoals gesteld in de Waterwet (meetbaar in jaarlijkse rapportage herijking programmering HWBP).

Toelichting afwijkingen prestaties programma Waterkeringen

Terug naar navigatie - Toelichting afwijkingen prestaties programma Waterkeringen

Doelstelling HWBP 2050
We lopen nog niet op schema om de doelstelling van het HWBP voor 2050 te halen. Personele capaciteit moet op orde worden gebracht en hiervoor zijn de nodige acties uitgezet binnen de gestelde  randvoorwaarden.  Het afdekken van  kosten van voorfinanciering van projecten is nog onderwerp van gesprek (intern en extern). Verder lopen nog landelijke discussies over de middellange en lange termijn financiering van het HWBP programma en het plan "op weg naar een toekomstbestendig HWBP".  

2. 2 Prestaties programma Watersystemen

Terug naar navigatie - Prestaties 2025 programma Watersystemen
Primaire taak Prestatie-indicator bestuursperiode 2024-2027 voortgang mei 2025
Voldoende water 95% van de geplande en begrote onderhoudswerkzaamheden van maaien en baggeren in het watersysteem zijn jaarlijks uitgevoerd op schema
Voldoende water De vangstinspanning loopt gelijk op met de landelijke afspraken voor de muskusratbestrijding, zowel in het middel Zeeland als in de grensregio op schema
Schoon water In 2027 hebben we 38,2 kilometer natuurvriendelijke oevers aangelegd, waarmee voor 100% aan de KRW-opgave op dit punt is voldaan. 13,4 km
Schoon water In 2027 hebben we 6 vispassages aangelegd waarmee 60% van ons beheergebied bereikbaar is voor vis, waarmee voor 100% aan de KRW-opgave op dit punt is voldaan. 3

Toelichting afwijkingen prestaties programma Watersystemen

Terug naar navigatie - Toelichting afwijkingen prestaties programma Watersystemen

Natuurvriendelijke oevers
Van de geplande 38,2 km aan natuurvriendelijke oevers is inmiddels 13,4 km gerealiseerd. Daarnaast bevindt 11,4 km zich in voorbereiding of uitvoering. Voor circa 81 km is de opdracht tot grondaankoop overgedragen aan de afdeling Grondzaken. Tot slot resteert nog ongeveer 32,5 km die nog geïnventariseerd moet worden – een aantal dat wekelijks toeneemt.

De noodzakelijk in integrale aanpak binnen Waterschap Scheldestromen heeft meer invulling gekregen en de provincie Zeeland ondersteund actief bij het verkennen van kansen en om de voortgang te versnellen.

Een complicerende factor is de recente wijziging in wet- en regelgeving, met name binnen het Gemeenschappelijk Landbouwbeleid. Deze veranderingen hebben ertoe geleid dat de aanleg van natuurvriendelijke oevers voor veel grondeigenaren geen aantrekkelijk perspectief meer biedt, waarmee grondverwerving nog lastiger is geworden. Ook blijkt dat aanleg van Natuurvriendelijke Oevers en natuurontwikkeling minder makkelijk op elkaar aansluit dan verwacht. Deze complicerende factoren verkleinen de mogelijkheden en vergroten de gevraagde inzet en doorlooptijd.

2.3 Prestaties programma Wegen

Terug naar navigatie - Prestaties 2025 programma Wegen
Primaire taak Prestatie-indicator bestuursperiode 2024-2027 voortgang mei 2025
Veilige wegen De lengte van de wegbeplantingen langs onze wegen blijft minimaal gelijk aan 2023. + 24 meter
Veilige wegen De inrichting van het hoofdwegennet komt overeen met de CROW richtlijnen en heeft een gemiddeld rapportcijfer van 6. (Op basis van de eerste onderzoeksuitkomsten zal een startcijfer worden bepaald). 5,6

Toelichting afwijkingen prestaties programma Wegen

Terug naar navigatie - Toelichting afwijkingen prestaties programma Wegen

Inrichting conform CROW Richtlijnen
Onze wegen richten we in conform de CROW-richtlijnen. Mocht een weg nog niet de juiste inrichting hebben, dan wordt de inrichting aangepast zodra we er groot onderhoud of een reconstructie uitvoeren. Door adviesbureau Antea Group is in 2023 voor onze gebiedsontsluitingswegen (GOW) en erftoegangswegen (ETW) type I een vormtoets uitgevoerd. De vormtoets is het middel om te bepalen of de wegen aan de CROW-richtlijnen voldoen. We hebben oorspronkelijk data op wegvak niveau ontvangen en hebben nu een uitvraag gedaan om de wegvakken te combineren tot de wegen die we in beheer hebben. Uitgaande van de data op wegvakniveau scoren onze gebiedsontsluitingswegen een 2,1 en onze erftoegangswegen type I scoren een 6,5.  Het gemiddelde totaal cijfer over beide type wegen bedraagt een 5,6. We voldoen nog niet aan de PI. In 2024 zijn enkele ETW type 1 aangepast en ingericht conform de CROW-richtlijnen. Hierdoor zal de score voor diverse wegen nog wijzigen. De wijziging is nog niet doorgevoerd in het rapportcijfer, dat wordt medio 2025 doorgevoerd. 

2.4 Prestaties programma Afvalwaterketen

Terug naar navigatie - Prestaties 2025 programma Afvalwaterketen
Primaire taak Prestatie-indicator bestuursperiode 2024-2027 voortgang mei 2025
Schoon Water De installaties voor het zuiveren van afvalwater functioneren naar behoren. We zorgen ervoor dat de totale zuiveringsprestatie (het rendement waarmee nutriënten en stoffen worden verwijderd op de zuivering) minimaal 80% is. 83,7%
Schoon Water We voldoen aan de nalevingsverplichting zoals opgenomen in de lozingsvergunningen voor het lozen van gezuiverd afvalwater. We streven een nalevingsverplichting van 98% na. 96,2%
Schoon Water We hebben een goed functionerend transportsysteem voor het transporteren van afvalwater vanaf het overnamepunt tot aan de zuiveringen. Nooduitlaten door het technisch falen van het systeem mogen niet voorkomen. -

Toelichting afwijkingen prestaties programma Afvalwaterketen

Terug naar navigatie - Toelichting afwijkingen prestaties programma Afvalwaterketen

Voldoen aan de nalevingsverplichting
De nalevingsverplichting heeft betrekking op de lozingsvergunningen van alle rwzi's. Waarbij een toetsing plaatsvinden op de normen van de vergunningen voor de parameters chemisch zuurstof en biologisch zuurstofverbruik, stikstof, fosfaat en onopgeloste bestanddelen. Elke overschrijding van één van deze parameters van de lozingsvergunningen wordt meegenomen in de berekening van deze prestatie-indicator. Een overtreding van de vergunning per individuele parameters vindt plaats als het voortschrijdend gemiddelde over 365 dagen boven de norm ligt. Dat betekent dat een slecht resultaat van een jaar geleden mee telt in deze berekening. Het nalevingspercentage is 96,2%. Op de rwzi Terneuzen lag het voortschrijdend gemiddelde over 365 dagen van N-totaal 9x boven de norm van 10 mg/l. Tevens is op deze zuivering de norm voor onopgeloste bestanddelen overschreden. De lichte uitspoeling van slib was 35 mg/l onopgeloste bestanddelen en de norm is 30 mg/l. Deze overtreding vond plaats tijdens een hevige regenbui.

2.5 Prestaties programma Bestuur en Organisatie

Terug naar navigatie - Prestaties 2025 programma Bestuur en Organisatie
Primaire taak Prestatie-indicator bestuursperiode 2024-2027 voortgang mei 2025
Bedrijfsvoering Van de aangevraagde vergunningen wordt tenminste 95% binnen vastgestelde termijn behandeld. 83%
Bedrijfsvoering Het waterschap voldoet in 2027 voor 90% aan de Baseline informatiebeveiliging overheid. op schema
Bedrijfsvoering De streefwaarde van het weerstandsvermogen is niveau B (1,4 - 2,0). A

Toelichting afwijkingen prestaties programma Bestuur en Organisatie

Terug naar navigatie - Toelichting afwijkingen prestaties programma Bestuur en Organisatie

Toelichting afwijkende PI's:

In de eerste 3 maanden van 2025 is 83 % van de aangevraagde vergunningen binnen de wettelijke termijn afgehandeld. Dat is minder dan het gestelde doel. Oorzaak is personele capaciteit, wat invloed heeft in het behalen van de afhandeltermijn.

De streefwaarde B (ratio 1,4  tot 2) voor het weerstandvermogen is vastgelegd in de nota weerstandsvermogen, risicomanagement, reserves en voorzieningen. In de jaarrekening 2023 is er sprake van een ratio A (5,7). In de concept jaarrekening 2024 (concept) is deze gedaald naar 4,8.  In de hiervoor genoemde nota, behandeld in de av van 4-4-2024, is vastgelegd dat het surplus aan reserve kan worden ingezet, de uitwerking vindt plaats in de eerstvolgende begroting en meerjarenraming.  In de begroting 2025 en meerjarenraming daalt de ratio naar B (1,7) voor het jaar 2029 omdat rekening is gehouden met de inzet van het surplus. Momenteel is er sprake van een A waardering.