Programma Watersystemen

Totaal Programma Watersystemen

Overzicht prestaties programma Watersystemen

Terug naar navigatie - Overzicht prestaties programma Watersystemen
Prestatie-indicator Doel begroting 2023 Realisatie monitor mei 2023 Realisatie 31-12-2022 B
KRW-waterlichamen voldoen aan de doelen voor ecologische waterkwaliteit voor macrofauna (%) 80%-85% 41% 41%
KRW-waterlichamen voldoen aan de doelen voor ecologische waterkwaliteit voor macrophyten (%) 80%-85% 3% 3%
KRW-waterlichamen voldoen aan de doelen voor ecologische waterkwaliteit voor fytoplankton (%) 80%-85% 10% 10%
KRW-waterlichamen voldoen aan de doelen voor ecologische waterkwaliteit voor vis (%) 80%-85% 74% 74%
Watersystemen zijn bereikbaar voor vis (% t.o.v. de oppervlakte van het totale beheergebied) 49% 53% 53%
Natuurvriendelijke oevers aangelegd (in km) 3,0 0 2,9
KRW-waterlichamen voldoen aan de normen voor de chemische waterkwaliteit (%) 85% 0% 0%
Planvorming Wateropgave afgerond: het gebied is doorgerekend op basis van de inundatienormen (%) 100% 100% 100%
De maatregelen om het beheersgebied voor wateroverlast (WB21) op orde te brengen zijn uitgevoerd (%) 93% 60% 60%
Het gebied heeft een actueel vastgesteld peilbesluit (%) 100% 83% 83%
De maatregelen om het beheersgebied voor peil-beheer (GGOR) op orde te brengen zijn uitgevoerd (%) 75% 63% 63%
Aantal afwijkingen van de bandbreedte in het peilgebied door technisch falen <=5 0 1

Toelichting prestaties programma Watersystemen

Terug naar navigatie - Toelichting prestaties programma Watersystemen

Het werk in het watersysteem bestaat uit een divers aantal werkzaamheden. De afdeling zorgt zowel voor het reguliere onderhoud en het voldoende op orde houden van de wateren en assists zoals stuwen en gemalen. De veranderende regelgeving, denk alleen maar aan het GLB, en de toenemende vraag van derden hebben impact op de realisatie van projecten en daarmee ook op de uitvoering van beheer en onderhoud. Binnen de afdeling worden steeds meer vacatures vervuld en blijven we, als lerende organisatie werken aan de basis op orde en planmatige en toekomstgerichte aanpak van projecten en opgaven. De samenwerking en onderlinge afstemming met andere overheden en diverse belangenpartijen maakt intensief onderdeel uit van het werk. Bij het plannen van projecten merken we dat steeds veranderende regelgeving en grondverwerving grote impact en dus ook veel aandacht behoeven in de planning. 

Toelichting afwijking op prestatie-indicatoren:

  • De KRW toetsingen 2023 zijn nog niet uitgevoerd waardoor er op dit moment geen geactualiseerd beeld is. De toetsingen worden uiterlijk in juni/juli 2023 uitgevoerd.
  • Natuurvriendelijke oevers: De doelstelling voor 2023 is de aanleg van 3 km NVO oevers. Er is ongeveer 3 km concreet in voorbereiding. Op dit moment is nog onzeker of deze oevers dit jaar daadwerkelijk kunnen worden aangelegd. Dat hangt onder meer af van benodigde proceduretijd. Mocht dat niet lukken dan worden deze oevers in 2024 aangelegd. Tevens wordt er gewerkt aan de grondverwerving voor de doelstellingen voor komende jaren.
  • Maatregelen voor wateroverlast: Ons watersysteem moet in 2027 volledig voldoen aan de inundatienormen (WB21), die zijn vastgesteld in het Omgevingsplan Zeeland. De laatste PWO studies zijn afgerond (PWO West Zeeuws Vlaanderen is in routing naar de AV voor vaststelling), hiermee zijn de knelpunten in beeld. De maatregelen zullen komende jaren verder worden geprogrammeerd en uitgevoerd.
  • Actueel vastgesteld peilbesluit: Het definitieve peilbesluit voor West Zeeuws-Vlaanderen staat geagendeerd in de AV van 8 juni 2023. Hiermee wordt voor het hele gebied een actueel peilbesluit gerealiseerd.
  • Maatregelen om het peilbeheer op orde te brengen: Eind 2023 hebben we alle peilbesluiten geactualiseerd. Vervolgens voeren we de benodigde maatregelen uit om de gewenste peilen overal te kunnen voeren. In 2027 moet het gebied hiervoor volledig op orde zijn.

Exploitatiekosten programma Watersystemen

Terug naar navigatie - Exploitatiekosten programma Watersystemen
Bedragen x € 1.000
Kosten- en opbrengstsoorten Begroting 2023, inclusief begrotingswijzigingen Prognose 2023 Afwijking
Externe kosten 17.903 18.208 -305
Externe opbrengsten -99 -137 38
Personeelskosten 9.780 9.562 218
Rente en afschrijving 8.701 7.768 933
Netto kosten programma Watersystemen 36.285 35.401 884

Toelichting programma Watersystemen externe kosten & opbrengsten

Terug naar navigatie - Toelichting programma Watersystemen externe kosten & opbrengsten

Externe kosten ( € 305.000,- hoger):
De mei monitor laat een verwachte stijging van de externe kosten zien van € 305.000,-. Hieronder worden de afwijkingen nader toegelicht.

  • Beheer en procesvoering gemalen en stuwen (€ 254.000 ,- hoger)
    De stijging wordt veroorzaakt door hogere elektriciteitskosten ten gevolge van stijging van de netwerkkosten vanaf 2023. Bij de opstelling van begroting 2023 was dit nog niet bekend.
  • Onderzoek waterbodems (€ 74.000,- hoger)
    De onderzoekskosten voor bagger vallen hoger uit, vanwege meer verdachte locaties van de baggergebieden 2024. Dit wordt voor € 38.000 gedekt door hogere opbrengsten baggerspecie.
  • Assetmanagement (€ 25.000,- lager)
    Vooralsnog wordt uitgegaan van lagere kosten voor assetmanagement. Komende periode krijgt de nadere organisatiebrede uitwerking van assetmanagement een vervolg.

Externe baten (€ 38.000,- hoger)

  • Dit betreft een vergoeding van de provincie voor aanlevering van baggerspecie.

Toelichting exploitatiekosten programma Watersystemen risico's en ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Toelichting exploitatiekosten programma Watersystemen risico's en ontwikkelingen
  • De beheer en onderhoudswerkzaamheden van de watersystemen zijn seizoensgebonden en vinden voor een groot deel plaats na het broedseizoen (juli/augustus). Vooralsnog worden de werkzaamheden conform planning uitgevoerd. De GWW index laat in januari 2023 een stijging zien van 2,9% ten opzichte van oktober 2022. Ten opzicht van het jaargemiddelde zou dit bij een ongewijzigde GWW index uitkomen op een prijsstijging van 5%, bij een begrote index van 4%. Vooralsnog gaan we er van uit dat dit opgevangen kan worden binnen het huidige budget.
  • Voor wat betreft het programma Zoet Water Delta is het project 'hergebruik effluent' van start gegaan. 
  • Voor het onderhoud van beheer van stuwen is in het 1e kwartaal een opzet gemaakt voor een realistische onderhoudsplanning en zijn de eerste opdrachten reeds uitgezet. Verwachting is dat het betreffende budget dit jaar volledig wordt ingezet. 
  • De laatste maanden is te zien dat in de offertes voor het technisch onderhoud en materialen hogere prijzen worden opgevoerd dan gelijke offertes van circa 4 maanden eerder. Dit betreft ongeveer een prijsstijging van 7%. Er moet nog afgewacht worden hoe zich dat in de loop van het jaar verder ontwikkelt.
  • De uitrol van het TIA portal (software voor de zuiveringen, rioolgemalen, poldergemalen, geautomatiseerde stuwen e.d.) wordt voorzien in 2023. Het benodigd budget van € 175.000,- is echter niet opgenomen in de begroting. Komende periode wordt nagekeken of dit vanuit het exploitatiebudget kan worden opgevangen of dat dit, gezien de aard en omvang  van de uitgaven, als investering aangevraagd dient te worden. 

Toelichting rente en afschrijving programma Watersystemen

Terug naar navigatie - Toelichting rente en afschrijving programma Watersystemen

Rente en afschrijving (€ 933.000,- lager):

  • De afschrijvingskosten vallen € 462.000,- lager uit. 
    Bij de begroting was er vanuit gegaan dat het project Baggeren uitwateringskanaal Cadzand in 2022 gereed zou zijn en dus zou worden afgeschreven. Dit project loopt nog door in 2023, wat een voordeel in afschrijving oplevert van € 453.000,-. Daarnaast nog andere kleine verschillen.
  • De rentekosten vallen € 471.000,- lager uit.
    Bij de prognose is rekening gehouden met minder rente dan begroot. Omdat we nu rente ontvangen over het saldo op de rekening schatkistbankieren en omdat er gelden uitgezet zijn bij andere overheidsorganisaties.

Investeringen Programma Watersystemen

Terug naar navigatie - Investeringen Programma Watersystemen
bedragen x € 1.000
Project Technisch gereed cf AV besluit Planning techn. Gereed Algemeen voorb. krediet AV besluitvorming Prognose totaal investering Bestedingen 2023
AV-krediet bruto AV-krediet subs/ bijdr AV-krediet netto Bruto Subs Netto Begroot Prognose
2 programma watersystemen
Voorlopig financieel afgerond
PRJ1431A Baggeren Vinkenisse-en Bathsekreek17 12-19 12-19 1.900 1.900 1.136 1.136 10
PRJ1431B Baggeren Domburgse watergang '17 12-19 12-19 1.250 1.250 1.126 1.126 7
PRJ1431C Baggeren het Koegat '17 12-19 12-19 1.000 1.000 743 743
PRJ1456A Uitv.duikers/stuwen GGOR/WB21 2021 12-22 12-22 1.500 1.500 1.512 1.512
totaal voorlopig financieel afgerond 5.650 5.650 4.517 4.517 17
Onderhanden investeringen
PRJ1034 PWO WB21/KRW/GGO 14-19 08-23 08-23 2.058 2.058 1.667 1.667
PRJ1129 Gemaal de Poel,capaciteitsvergroting 12-23 06-24 9.170 -3.350 5.820 9.170 -4.417 4.753 2.699 2.528
PRJ1153I Revisie pompinstallatie gm Hellewoud 09-22 09-22 950 950 917 917
PRJ1153J Gemaal de Luyster 07-22 12-23 400 400 290 290 275 275
PRJ1153N Krooshekreiniger pg Oosterland 12-22 12-23 275 275 202 202 200 200
PRJ1153O Krooshekreiniger pg Postweg 03-23 05-23 300 300 244 244 225 225
PRJ1168C Kruispolder-voorbereiding 12-23 12-23 2.965 -287 2.678 2.965 -287 2.678 60 522
PRJ1168D Kruispolder visp stuw Dreefken 12-24 12-24 250 -90 160 221 -77 144 30 15
PRJ1443 OAS-Wschouwen maatr watersyst fase B 12-27 12-27 1.323 1.323
PRJ1456B Uitv.duikers/stuwen GGOR/WB21 2022 12-23 12-23 1.725 1.725 1.725 1.725 725 915
PRJ1456C Uitv.duikers/stuwen GGOR/WB21 2023 12-24 12-24 1.725 1.725 1.725 1.725 1.000 725
PRJ1458A Uitv WB21/KRW/GGOR Oude Haven 12-23 10-23 350 350 278 -250 28 6
PRJ1459 Baggeren uitwat. kanaal Cadzand 12-22 05-23 9.900 -1.100 8.800 10.071 -1.213 8.858 340 512
PRJ1459A Baggeren Stierskreek 12-21 11-21 5.295 -746 4.549 2.567 -746 1.821 50
PRJ1472 Uitvoering WB-21/KRW/GGOR 2021 12-23 12-23 1.250 1.250 1.250 1.250 350 439
PRJ1491B Baggeren grote wateren Bonte Kof 12-24 12-24 1.247 1.247 1.246 1.246 180 951
PRJ1492 Uitv.WB-21/KRW/GGOR 2022 12-24 12-24 1.250 1.250 1.251 1.251 750 500
PRJ1498A Verv.best.techn.inst. Opmal 21 06-23 06-23 500 500 293 293 10 16
PRJ1504 Uitvoer.stedelijke waterplannen 2021 12-23 12-23 302 302 307 307 218 218
PRJ1532A Vispassages voorbereidingskrediet 12-23 12-23 636 636 33 33 426 400
totaal onderhanden investeringen 41.871 -5.573 36.298 36.421 -6.990 29.431 7.488 8.497
(Intern) in voorbereiding
PRJ1088 Gemaal Zoetendijk Oud-Vossemeer 08-24 128 3.153 -774 2.379 1.343 606
PRJ1098A Vispassage gemaal van Borssele 12-24 1.275 -816 459
PRJ1153P Renovatie poldergemaal Baarland 50 378 378 25
PRJ1153Q Renovatie poldergemaal Coudorpe 50 455 455 25
PRJ1153R Poldergemaal Quarlespolder 50 1.052 1.052 25
PRJ1153S Renovatie Poldergemaal Zuidwatering 12-24 1.153 1.153 300
PRJ1153T Renovatie Poldergemaal Kadijk 730 730
PRJ1167A Vispassage gemaal Lovenpolder 12-24 549 -280 269
PRJ1168E Kruispolder-uitvoer 12-24 3.887 -1.303 2.584 1.330 83
PRJ1168F Gemaal Walsoorden 02-27 45 6.003 6.003 250 250
PRJ1170B Moervaart/Zuidleden en Zwarte Sluis 11-25 129 3.016 -1.508 1.508 100 203
PRJ1391 BOB Zeeuws Vlaanderen 3.201 -1.600 1.601
PRJ1434 Baggerwerken grote wateren 2026 e.v. 29.401 29.401
PRJ1453 Gemaal Waarde 06-24 1.225 1.225 300 400
PRJ1455 Gemaal Spanjaardweg winter Braakman 08-24 126 2.279 -504 1.775 913 466
PRJ1491 Bag. Sint Kruiskreek 12-25 250 1.376 1.376 25 25
PRJ1491A Bag. Smedek.brugge Kreek 12-25 1.177 -25 1.152 25 355
PRJ1491C Bag. Boschkreek De Sluis 12-25 1.045 1.045 25 25
PRJ1493 Baggeren grote wateren 2025
PRJ1506 Uitvoering SWO Heikant 2023 06-24 151 151 148 148
PRJ1508A Uitvoering SWO Vogelw Bresk.H.pl 07-24 35 548 548
PRJ1508B Uitvoering SWO Kortg.Driesch.Axel 12-25 187 187
PRJ1509 Bijdrage stedelijke waterplan 2023ev 500 500
PRJ1519A Uitvoering gemaal Othene 9.970 -1.249 8.721 130 130
PRJ1532 Vispassage De Luyster 12-24 1.276 -817 459
PRJ1549 Hergebruik effluent Deltaprgr. Zoetw 12-27 1.300 1.300 217 217
PRJ1560 Restauratie duikers Buthdijk (Axel) 60 485 485 25 25
totaal (intern) in voorbereiding 923 75.773 -8.876 66.897 4.831 3.308
Totaal programma watersystemen 923 47.521 -5.573 41.948 116.711 -15.866 100.845 12.319 11.821

Toelichting investeringen programma Watersystemen

Terug naar navigatie - Toelichting investeringen programma Watersystemen

Algemeen

Binnen het programma Watersystemen zijn er per eind mei 4 projecten voorlopig afgerond, 20 projecten waarvoor een AV-krediet is verstrekt zijn onderhanden en 27 projecten zijn in de voorbereidingsfase. Van deze laatste groep is er voor 10 projecten een algemeen voorbereidingskrediet aangevraagd. 
De geprognosticeerde bestedingen komen in 2023 € 498.000,- lager uit ten opzichte van de begroting. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door het feit dat de liquiditeitsplanning van een aantal projecten is aangepast. Dit betreft bijvoorbeeld project Kruispolder, welke is aangepast ten gevolge van de scopewijziging en de projecten Gemaal Zoetendijk-Oud-Vossemeer en gemaal Spanjaardweg. Voor deze 2 projecten wordt in de Algemene vergadering van juli het krediet aangevraagd en zal de aanbesteding hierna volgen.

De belangrijkste afwijkingen in tijd en geld worden hieronder toegelicht:

  • Een 3-tal projecten binnen programma Watersystemen hebben een uitloop van meer dan 6 maanden op de oorspronkelijke technische einddatum. Dit betreft de projecten Gemaal de Luyster (PRJ1153J), Krooshekreiniger poldergemaal Oosterland (PRJ1153N) en Krooshekreiniger poldergemaal Postweg (PRJ1153O). Dit vanwege een intern capaciteitstekort. Daarnaast zijn er nog een 2-tal projecten welke de geplande einddatum overschrijden met een uitloop van minder dan 6 maanden. Dit betreffen de projecten Gemaal de Poel, waarbij een de uitvoeringsplanning is bijgesteld ten gevolge van een latere aanbesteding dan oorspronkelijk gepland en project Baggeren uitwateringskanaal Cadzand welke in de afrondende fase zit. Dit laatste project laat een geringe overschrijding zien van € 58.000,- (0,6%) ten opzichte van het verstrekte krediet.
  • De prognose op het project Uitvoering stedelijke waterplannen 2021 laat een geringe verwachte overschrijding zien van € 5.000,-.


Ontwikkelingen

-

Risico's

  • Aandachtpunt blijft om voldoende voorbereidingstijd te reserveren voor grondverwerving. Dit speelt met name bij de SWO-projecten (Stedelijke Water Opgave) en de PWO-projecten (opgaven voor GGOR, WB21 en KRW om het watersysteem op orde te brengen tegen wateroverlast en voor juiste peilen en een goede waterkwaliteit). Dit kan al snel 1 tot 2 jaar vergen en is tot het moment van daadwerkelijke eigendomsoverdracht moeilijk te plannen. 
  • Waar in de planningen voor projecten tevens rekening mee moet worden gehouden is dat netwerkbeheerder Stedin heeft aangegeven dat voor het verleggen van kabels en leidingen er sprake is van veel vraag en een langlopende planning. Nu moet op basis van hun informatie voor de planning rekening worden gehouden met een termijn van 1,5 jaar tussen het moment van aanvraag en het daadwerkelijk verleggen van de kabels en leidingen.
  • Het aantrekken van personele capaciteit voor de programmering en voorbereiding van nieuwe projecten blijkt gezien de arbeidsmarkt nog steeds moeilijk in te vullen en vraagt tijd. Dit zal nog niet zozeer effect hebben op de realisatiegraad in 2023 maar kan wel effect hebben op de projecten in de volgende jaren.


Kansen

  • Het intereg project Moervaart/Zuidleden en Zwarte Sluis is een grensoverschrijdend project met de provincie Oost Vlaanderen, de Zwarte Sluispolder en Polder Moervaart Zuidlede. Dit project staat gepland voor uitvoer in 2024. Het doel van dit project is het klimaat robuust inrichten en beheers afspraken maken ten behoeve van het grensoverschrijdende watersysteem bij Othene en Langelede en de Poel en Vogelschorpolder. De doelstelling van dit project sluit aan bij de doelstellingen uit de Europese strategie voor aanpassing van klimaatverandering, waarbij er onder meer wordt gestreefd om de gebiedsinrichting aan te passen aan de verwachte klimaatverandering waardoor overstromingen en verdroging wordt voorkomen en de kwetsbaarheid van het agrarisch achterland en de natura2000 gebieden wordt verminderd. De subsidie aanvraag is op moment van schrijven van de monitor nog in behandeling.
  •  In het kader van het Nationaal Strategisch Plan (opvolger POP regeling) is de verwachting dat er in april 2024 weer een openstelling komt om projecten in te dienen voor subsidie. Momenteel wordt de verkenning gedaan om, uitgaande van de voorwaarden van de subsidieregeling, te kijken of er kansen zijn enkele projecten in te dienen.