| Primaire taak | Prestatie-indicator bestuursperiode 2024-2027 | voortgang mei 2025 | voortgang sept. 2025 |
|---|---|---|---|
| Waterveiligheid | We boeken jaarlijks vooruitgang op de prestatie-indicator inrichting- en uitvoeringseisen wettelijke zorgplicht primaire waterkeringen (wordt meetbaar gemaakt in de jaarlijkse waterveiligheidsrapportage). | ||
| Waterveiligheid | We lopen op schema om de doelstelling van het HWBP voor 2050 te halen zodat alle waterkeringen en kunstwerken binnen het areaal aan de norm voldoen zoals gesteld in de Waterwet (meetbaar in jaarlijkse rapportage herijking programmering HWBP). | op schema |
2. Prestaties 2025
2.1 Prestaties programma Waterkeringen
Toelichting afwijkingen prestaties programma Waterkeringen
Terug naar navigatie - 2.1 Prestaties programma Waterkeringen - Toelichting afwijkingen prestaties programma WaterkeringenWettelijke zorgplicht
De organisatie boekt vooruitgang in het realiseren van de ambities gesteld op het gebied van de zorgplicht. Op basis van de bevindingen uit de rapportage 2024 blijft de organisatie gericht werken aan verdere verbetering . In 2025 zijn de nodige acties opgestart zoals de bijvoorbeeld actualisatie van protocollen calamiteitenzorg, het risico gestuurd inrichten van toezichtstaken.
Doelstelling HWBP 2050
We liggen op schema om de doelstelling van het HWBP voor 2050 te halen. Met de bekendmaking van het HWBP ontwerpprogramma 2027-2038 is er duidelijkheid gekomen voor de planning en financiering van de projecten van Waterschap Scheldestromen voor de middellange termijn. Alle aangevraagde projecten zijn geprogrammeerd voor alle fasen (verkenning-, planuitwerking-, en realisatiefase). Daarmee is het risico op voorfinanciering gemitigeerd en is er zekerheid op de continuïteit van projectrealisatie voor de middellange termijn. Personele capaciteit blijft een aandachtspunt in de huidige krappe arbeidsmarkt, desondanks lopen ook de onder handen zijnde projecten (voor) op schema.
2.2 Prestaties programma Watersystemen
| Primaire taak | Prestatie-indicator bestuursperiode 2024-2027 | voortgang mei 2025 | voortgang sept. 2025 |
|---|---|---|---|
| Voldoende water | 95% van de geplande en begrote onderhoudswerkzaamheden van maaien en baggeren in het watersysteem zijn jaarlijks uitgevoerd | op schema | op schema |
| Voldoende water | De vangstinspanning loopt gelijk op met de landelijke afspraken voor de muskusratbestrijding, zowel in het middel Zeeland als in de grensregio | op schema | op schema |
| Schoon water | In 2027 hebben we 38,2 kilometer natuurvriendelijke oevers aangelegd, waarmee voor 100% aan de KRW-opgave op dit punt is voldaan. | 13,4 km | 13,4 km |
| Schoon water | In 2027 hebben we 6 vispassages aangelegd waarmee 60% van ons beheergebied bereikbaar is voor vis, waarmee voor 100% aan de KRW-opgave op dit punt is voldaan. | 3 | 3 |
Toelichting afwijkingen prestaties programma Watersystemen
Terug naar navigatie - 2.2 Prestaties programma Watersystemen - Toelichting afwijkingen prestaties programma WatersystemenNatuurvriendelijke oevers
Van de geplande 38,2 kilometer natuurvriendelijke oevers die in 2027 gerealiseerd moeten zijn, is inmiddels 13,4 kilometer voltooid. Daarnaast is 5,5 kilometer momenteel in uitvoering en bevindt 11,4 kilometer zich in de voorbereidingsfase voor uitvoering. Voor de jaren 2026 en 2027 zijn de meeste locaties aangekocht. De verwachting is dat het resterende areaal tijdig kan worden verworven en aangelegd, waarmee de doelstelling voor 2027 haalbaar blijft.
Het gemeenschappelijk Landbouwbeleid leid ertoe dat aanleg van natuurvriendelijke oevers geen aantrekkelijk alternatief is voor grondeigenaren. Tegelijk constateren we kansen voor koppeling van aanleg van oevers gelijktijdig met natuurontwikkeling door de Provincie Zeeland. De Provincie ondersteunt ook actief bij het verkennen van oplossingsrichtingen om de voortgang te versnellen.
2.3 Prestaties programma Wegen
| Primaire taak | Prestatie-indicator bestuursperiode 2024-2027 | voortgang mei 2025 | voortgang sept. 2025 |
|---|---|---|---|
| Veilige wegen | De lengte van de wegbeplantingen langs onze wegen blijft minimaal gelijk aan 2023. | + 24 meter | + 24 meter |
| Veilige wegen | De inrichting van het hoofdwegennet komt overeen met de CROW richtlijnen en heeft een gemiddeld rapportcijfer van 6. (Op basis van de eerste onderzoeksuitkomsten zal een startcijfer worden bepaald). | 5,6 | 5,4 |
Toelichting afwijkingen prestaties programma Wegen
Terug naar navigatie - 2.3 Prestaties programma Wegen - Toelichting afwijkingen prestaties programma WegenLengte wegbeplanting
In het seizoen 2024-2025 zijn er 1.069 bomen gerooid en 1.135 bomen geplant, verdeeld over 33 locaties. Op de meeste locaties is de lengte beplanting gelijk gebleven, met uitzondering van de Roterijdijk. Omdat de beplanting langs de Roterijdijk in 2023 is gerooid en in 2024 nieuwe beplanting is geplant, is de lengte wegbeplanting in 2024 per saldo met circa 3.000 m. toegenomen. Nieuwe mutaties vinden niet eerder plaats dan eind 2025 tijdens het rooi- en plantseizoen 2025-2026.
Inrichting conform CROW Richtlijnen
Onze wegen richten we in conform de CROW-richtlijnen. Mocht een weg nog niet de juiste inrichting hebben, dan wordt de inrichting aangepast zodra we er groot onderhoud of een reconstructie uitvoeren. Door adviesbureau Antea Group is in 2023 voor onze gebiedsontsluitingswegen (GOW) en erftoegangswegen (ETW) type I een vormtoets uitgevoerd. De vormtoets is het middel om te bepalen of de wegen aan de CROW-richtlijnen voldoen. We hebben oorspronkelijk data op wegvakniveau ontvangen en hebben in 2025 een uitvraag gedaan om de wegvakken te combineren tot gehele wegen. Uitgaande van de nieuwe data scoren de gebiedsontsluitingswegen een 2,1 en de erftoegangswegen type I scoren een 5,9. Het gemiddelde totaal cijfer over beide type wegen bedraagt dan een 5,4. In deze berekening is de verhouding in weglengte (aantal kilometers GOW en ETW1) meegenomen. Toekomstig streven we naar de realisatie van deze PI.
2.4 Prestaties programma Afvalwaterketen
| Primaire taak | Prestatie-indicator bestuursperiode 2024-2027 | voortgang mei 2025 | voortgang sept. 2025 | |
|---|---|---|---|---|
| Schoon Water | De installaties voor het zuiveren van afvalwater functioneren naar behoren. We zorgen ervoor dat de totale zuiveringsprestatie (het rendement waarmee nutriënten en stoffen worden verwijderd op de zuivering) minimaal 80% is. | 83,7% | 81,9% | |
| Schoon Water | We voldoen aan de nalevingsverplichting zoals opgenomen in de lozingsvergunningen voor het lozen van gezuiverd afvalwater. We streven een nalevingsverplichting van 98% na. | 96,2% | 94,5% | |
| Schoon Water | We hebben een goed functionerend transportsysteem voor het transporteren van afvalwater vanaf het overnamepunt tot aan de zuiveringen. Nooduitlaten door het technisch falen van het systeem mogen niet voorkomen. | - | 3 |
Toelichting afwijkingen prestaties programma Afvalwaterketen
Terug naar navigatie - 2.4 Prestaties programma Afvalwaterketen - Toelichting afwijkingen prestaties programma AfvalwaterketenVoldoen aan de nalevingsverplichting
De nalevingsverplichting heeft betrekking op de lozingsvergunningen van alle zuiveringen. Waarbij een toetsing plaatsvindt op de normen van de vergunningen voor de parameters chemisch zuurstof en biologisch zuurstofverbruik, stikstof, fosfaat en onopgeloste bestanddelen. Elke overschrijding van één van deze parameters van de lozingsvergunningen wordt meegenomen in de berekening van deze prestatie-indicator. Een overtreding van de vergunning per individuele parameters vindt plaats als het voortschrijdend gemiddelde over 365 dagen boven de norm ligt. Dat betekent dat een resultaat van een jaar geleden meetelt in deze berekening. Het nalevingspercentage is 94,5%.
Op de zuivering Terneuzen lag het voortschrijdend gemiddelde over 365 dagen van stikstof 25x boven de norm van 10 mg/l. Ook is op deze zuivering 1x de norm voor onopgeloste bestanddelen minimaal overschreden. Deze overtreding vond plaats tijdens een hevige regenbui. De procesvoering is als gevolg hiervan aangepast waardoor het nalevingspercentage weer zal stijgen. Op de zuivering Willem Annapolder is het voortschrijdend gemiddelde 8 x boven de norm uitgekomen, ook hier is de procesvoering aangepast. Op een drietal zuiveringen heeft op één dag een regenbui in geheel Zeeland geleid tot een aanzienlijke overschrijding van normen. De regenbui vond plaats in het voorjaar na een hele lange periode van droogweeraanvoer. Al het in deze periode bezonken afvalwater komt dan in één keer naar een zuivering toe en daardoor ontstaat een sterk overbelaste situatie op de zuiveringen, zowel biologisch als hydraulisch.
Een goed functionerend transportsysteem
Bij het niet technisch functioneren van de rioolgemalen kan een nooduitlaat plaatsvinden. Een nooduitlaat kan negatieve effecten hebben op het oppervlaktewater. De frequentie van elke individuele nooduitlaat wordt geregistreerd. Het inwerking treden van een nooduitlaat kan een start van de storingsanalyse zijn. De storingsanalyse wordt uitgevoerd om de oorzaak in beeld te brengen als deze niet duidelijk is. Een storingsanalyse kan aanleiding zijn om modificaties uit te voeren.
Tot nu toe zijn er 3 nooduitlaten inwerking getreden. Eén overstort (Westerschouwen) door een storing aan een noodbemaling waardoor gedurende een lange periode van een dag onverdund afvalwater is geloosd. Het oppervlaktewater en de waterbodem zijn hierdoor verontreinigd geweest en er is stankoverlast geconstateerd. Alle vervuiling in water(bodem) zijn door de aannemer verwijderd. De overige 2 nooduitlaten hadden weinig invloed op de kwaliteit van het milieu doordat deze maar enkele minuten inwerking zijn geweest.
2.5 Prestaties programma Bestuur en Organisatie
| Primaire taak | Prestatie-indicator bestuursperiode 2024-2027 | voortgang mei 2025 | voortgang sept. 2025 |
|---|---|---|---|
| Bedrijfsvoering | Van de aangevraagde vergunningen wordt tenminste 95% binnen vastgestelde termijn behandeld. | 83% | 83% |
| Bedrijfsvoering | Het waterschap voldoet in 2027 voor 90% aan de Baseline informatiebeveiliging overheid. | op schema | op schema |
| Bedrijfsvoering | De streefwaarde van het weerstandsvermogen is niveau B (1,4 - 2,0). | A | A |
Toelichting afwijkingen prestaties programma Bestuur en Organisatie
Terug naar navigatie - 2.5 Prestaties programma Bestuur en Organisatie - Toelichting afwijkingen prestaties programma Bestuur en OrganisatieBehandeling vergunningen
In de eerste 6 maanden van 2025 is 83 % van de aangevraagde vergunningen binnen de wettelijke termijn afgehandeld. Dat is minder dan het gestelde doel. Oorzaak is dat er eind 2024 een vacature is ontstaan die nog opgevuld moet worden. Aan de invulling hiervan wordt gewerkt. Nieuwe collega's werden in het 1e halfjaar ingewerkt en er is nog sprake van langdurige uitval. Ook is door nieuwe regelgeving de inhuur van twee tijdelijke medewerkers dit jaar beëindigd, wat invloed heeft op het behalen van de afhandeltermijn.
Weerstandsvermogen
De streefwaarde B (ratio 1,4 tot 2) voor het weerstandvermogen is vastgelegd in de nota weerstandsvermogen, risicomanagement, reserves en voorzieningen. In de jaarrekening 2023 is er sprake van een ratio A (5,7). In de jaarrekening 2024 is deze gedaald naar 4,8. In de hiervoor genoemde nota, behandeld in de av van 4-4-2024, is vastgelegd dat het surplus aan reserve kan worden ingezet, de uitwerking vindt plaats in de eerstvolgende begroting en meerjarenraming. In de begroting 2025 en meerjarenraming daalt de ratio naar B (1,7) voor het jaar 2029 omdat rekening is gehouden met de inzet van het surplus. Momenteel is er sprake van een A waardering.