Hieronder een toelichting op de nieuwe en/of gewijzigde projecten die gepland zijn in de periode 2026-2030:
PRJ1530A Groot onderhoud keersluis Zierikzee
De Keersluis Zierikzee is toe aan groot onderhoud. Het doel is dat de Keersluis na het beoogde groot onderhoud weer voldoet aan de wettelijke eisen vanuit waterveiligheid en de levensduur wordt verlengd. Het onderhoud betreft zowel onderhoud als aanpassing/vervanging van diverse civieltechnische en werktuigbouwkundige onderdelen van het object.
PRJ1622 Damwanden Julianahaven Yerseke
In de Julianahaven in Yerseke is sprake van een gedeeld belang bij het in standhouden van de kadewand aan de Bakenweg. De te herstellen kadewand borgt enerzijds de teen van de primaire waterkering van het waterschap, anderzijds de kadewand met diverse functies voor de gemeente Reimerswaal. Omdat de gemeente voor de hele haven de kadewanden moet herstellen lift het Waterschap mee met dit project wat door de gemeente wordt gerealiseerd.
PRJ1499 Vooroeververdediging cluster 4.0
De opgave van dit project omvat 6 locaties in de Ooster- en Westerschelde, waar vooroeverbestortingen worden uitgevoerd. Voor 1 traject (Eendragtpolder) is al eerder opdracht gegeven aan Rijkswaterstaat (RWS). Begin 2025 is de samenwerking met Rijkswaterstaat voor de overige projecten bevestigd, door ondertekening van de samenwerkingsovereenkomst. Dit betekent dat RWS de verdere voorbereiding en uitvoering verzorgt. Dit wordt ingevuld door dit project te combineren met een eigen bestortingenproject voor de geulwanden. De huidige planning geeft aan dat de jaren 2025 en 2026 worden gebruikt voor de verdere voorbereiding en in 2027 vindt de uitvoering plaats.
PRJ1584 Groot onderhoud Kazematten
Rijksmonument “de Kazematten”, gelegen in het Keizersbolwerk in de primaire waterkering in Vlissingen is eigendom van het waterschap. Op basis van de Erfgoedwet heeft het waterschap een expliciete instandhoudingsplicht voor het bouwwerk. Doel hiervan is dat het monument zodanig onderhouden wordt dat de instandhouding en de monumentale waarde ervan gewaarborgd zijn. In 2012-2013 is grootschalig onderhoud verricht aan het bouwwerk om aan deze eisen te voldoen. Daarnaast zijn aanpassingen gedaan in het kader van openbare veiligheid, zodat het Maritiem MuZEEum (huurder) bepaalde ruimten in het monument periodiek open kon stellen voor publiek. Voorjaar 2022 is geconstateerd dat er sprake was van exponentiële toename van schadebeelden. De conclusie van een quick-scan naar de schade was dat het bouwwerk onderhevig is geweest aan zetting en dat het historisch metselwerk fors is aangetast door vocht- en zoutbelasting. De belangrijkste maatregel is het in oorspronkelijke staat herstellen van het metsel- en het voegwerk. Daarnaast moeten op diverse locaties in de kazematten voorzieningen worden gemaakt om natuurlijke ventilatie te creëren, zodat de vocht- en zoutbelasting op het metselwerk fors wordt gereduceerd. Hiermee dragen we conform de Erfgoedwet bij aan de instandhouding en het waarborgen van de monumentale waarde. Ondanks dat het monument onderdeel is van het Keizersbolwerk en daarmee is gelegen in de primaire waterkering, hebben de geconstateerde gebreken aan het monument geen invloed op het waterkerend vermogen van de boulevard.
PRJ1553 Dammen Haventje Waarde
Uit inspectie is gebleken dat de damwanden van het haventje hersteld moeten worden. De damwanden hebben geen kerende functie maar hebben wel een cultuurhistorische waarde. Het project staat op de planning voor 2028.
PRJ1440K Aanlegvoorzieningen Veerse Meer 2030
Voor het vernieuwen van aanlegvoorzieningen in het Veerse Meer wordt jaarlijks bij de begroting een krediet van circa € 320.000,- gevraagd.
PRJ1639 Aankoop primaire waterkeringen 2030
Jaarlijkse investering voor aankoop van gronden gelegen in onze primaire waterkeringen tot een maximum van € 300.000,- per jaar waarbij de aankopen achteraf bij de Jaarverslaggeving geformaliseerd worden door de algemene vergadering.
PRJ1645 Aanpassen inspectiekokers (arbo)
In 2022 is bij de risico-inventarisatie en -evaluatie geconstateerd dat de inspectiekokers in de regionale waterkeringen mogelijk niet veilig betreden kunnen worden. Uit nader onderzoek is gebleken dat bij veel inspectiekokers de luiken te krap zijn, geen valrooster bevatten, de trap in slechte staat of niet aanwezig is en dat er soms geen mogelijkheid is om een valharnas aan te zekeren. Met dit project willen we deze tekortkomingen oplossen, zodat medewerkers veilig het onderhoud en inspecties kunnen uitvoeren.
HWBP Projecten
PRJ1447 HWBP Buitenhaven Vlissingen
Het project betreft de dijkversterking van een deel van het traject Sloehaven-Buitenhaven wat noodzakelijk is om in 2050 te voldoen aan de wettelijk gestelde eisen. Binnen dit project zal gefocust worden op het deel Buitenhaven Vlissingen met een lengte van 1,7 km. De prognose omvat de planuitwerkings- en realisatiefase van het project. Deze prognose is gebaseerd op de gemiddelde waarde van projecten met een gemiddelde opgave/complexiteit per kilometer van het door het HWBP opgestelde Referentiekader.
PRJ1582 HWBP Zak van Zuid-Beveland
Het traject van de waterkering op Zuid-Beveland ten westen van Hansweert langs de Westerschelde richting de Kerncentrale moet worden verbeterd. Op basis van de uitgevoerde gevoeligheidsanalyse is de scope van het project vastgesteld op bijna 17 km. In 2024 is op basis van het vastgestelde Plan van Aanpak voor de verkenningsfase een krediet verstrekt en een subsidiebeschikking ontvangen van het HWBP. Een IPM team is gestart met de verkenningsfase die eind 2026/begin 2027 moet leiden tot een vastgesteld voorkeursalternatief. De prognose omvat de planuitwerkings- en realisatiefase van het project. Deze prognose is gebaseerd op de gemiddelde waarde van projecten met een gemiddelde opgave/complexiteit per kilometer van het door het HWBP opgestelde Referentiekader.