Hieronder is een overzicht opgenomen van de investeringen, onderverdeeld in financieel afgeronde - en onderhanden investeringen.
Toelichting afgeronde investeringen
PRJ1013D HWBP Hansweert-Kerncentrale (24S-2) / PRJ1013I : HWBP Aansluiting Kerncentrale-Tennet (24S-3)
De projecten ‘S2 en S3’ zijn samengevoegd en gaan verder onder de naam ‘PRJ1582 HWBP Zak van Zuid-Beveland’. De gemaakte voorbereidingskosten van deze 2 projecten zijn in 2024 overgeboekt naar PRJ1582 en de personeelslasten van het programma Waterkeringen. De verkenningsfase van PRJ1582 is inmiddels gestart en wordt verder toegelicht bij de onderhanden werken.
PRJ1176C Aanpassingen getijdenduiker (Waterdunen)
Bij de ingebruikname van de getijdenduiker is gebleken dat deze in combinatie met het achterliggend projectgebied niet voldoet aan de nieuwe wettelijke normering voor waterveiligheid. Bovendien zijn een aantal tekortkomingen aan de getijdenduiker geconstateerd waarvoor de aannemer in gebreke is gesteld. Naast het oplossen van de tekortkomingen zijn ook verbetermaatregelen voor de getijdenduiker nodig waarmee voldaan kan worden aan de normen voor waterveiligheid en wateroverlast. In dit project is de getijdenduiker aangepast zodat aan alle (wettelijke) normen wordt voldaan, alsmede ook aan de eisen voor ecologie in het plangebied Waterdunen. Voor de de verbetermaatregelen is een financiële bijdrage ontvangen van de Provincie Zeeland. Het project is in 2024 zowel technisch als financieel afgerond binnen het beschikbaar gestelde krediet.
PRJ1440D Aanlegvoorzieningen Veerse Meer 2023
De skisteiger in de Oostwatering is in 2023 vervangen. Daarnaast zijn er eind 2023 drie zwemsteigers bij de Schotsman vervangen en is er één zwemsteiger bij de Schotsman verwijderd. In 2024 is nog een extra bestorting bij de Skisteiger Oostwatering aangebracht waarna het project technisch en financieel is afgerond binnen het beschikbaar gestelde krediet.
PRJ1513 Muur van Altena
De Muur van Altena in Vlissingen is onderdeel van de primaire waterkering en betreft een Rijksmonument. Uit inspecties is gebleken dat groot onderhoud aan de muur noodzakelijk was. Het groot onderhoud bestaat hoofdzakelijk uit het vervangen van weggevallen stenen en loszittend metselwerk, het herstellen van scheuren en het vervangen van voegwerk volgens de uitvoeringsnormen en richtlijnen voor restauratiewerkzaamheden. Voor de werkzaamheden is een subsidie aangevraagd en toegekend in het kader van de Subsidieregeling Instandhouding Monumenten. De eerste fase van dit project is in 2022 uitgevoerd en na een pauze van de werkzaamheden als gevolg van het stormseizoen is in 2023 de tweede fase van het project uitgevoerd.
In 2024 is de subsidieverantwoording ingediend bij de Provincie Zeeland en is de subsidie vastgesteld op € 615.329,- zoals aangevraagd. Hiermee is het project ook financieel afgerond met een netto overschrijding van het beschikbaar gestelde krediet van € 78.000,-. Omdat deze overschrijding valt binnen 10% van het netto krediet is geen aanvullend krediet gevraagd maar is de overschrijding wel gemeld bij de toelichtingen op onderhanden investeringen in de bestuursmonitors van 2023 en 2024.
PRJ1527 Groot onderhoud kademuren Vlissingen
Dit project is in 2024 gesplitst in 2 deelprojecten, PRJ1527A Groot onderhoud Kademuren Keizersbolwerk en PRJ1527B Groot onderhoud Kademuren Vlissingen Overig. Het project PRJ1527A is inmiddels gestart en wordt verder toegelicht bij de onderhanden werken. De interne kosten voor personeel die tot 2024 op PRJ1527 geboekt zijn, zijn overgeboekt naar PRJ1527A omdat deze betrekking hadden op de voorbereiding van het onderdeel Keizersbolwerk.
PRJ1577 Aankoop primaire waterkeringen 2024
Het DB is gemachtigd tot aankoop van gronden voor primaire waterkeringen tot een maximum bedrag van € 300.000,- per jaar waarbij de aankopen achteraf geformaliseerd worden door de AV. In 2024 zijn geen percelen aangekocht. Hierdoor hoeft er dus formeel geen krediet beschikbaar gesteld te worden en kan het project worden afgesloten.
Toelichting onderhanden investeringsprojecten
Projecten Hoogwaterbeschermingsprogramma (HWBP)
Projecten die onderdeel zijn van het Hoogwaterbeschermingsprogramma worden voor 90% gesubsidieerd op basis van voorcalculatie. Voor projecten waarbij een subsidiebeschikking is vastgesteld wordt deze subsidie ook opgenomen in de (jaarlijkse) bestedingen. Voor projecten, die nog geen beschikking hebben ontvangen, wordt deze subsidie niet verantwoord.
PRJ1013H HWBP Hansweert (24S-1)
De dijk bij Hansweert zal over een lengte van ruim vijf kilometer worden versterkt. Dit omdat deze niet voldoet aan de waterveiligheidsnorm. De HWBP-projecten kennen drie fasen, te weten de verkennings-, planuitwerkings- en realisatiefase. Sinds 2021 bevindt het zich in de realisatiefase en de werkzaamheden verlopen voorspoedig.
De dijksecties 1, 2 en 3 in de Kanaalzone zijn opgeleverd en in gebruik genomen. Ook de rotonde Boomdijk en het gemaal Schore zijn opgeleverd en in gebruik genomen. De betonnen keermuur is geplaatst, de damwanden zijn aangebracht en al het zand en klei zijn aangevoerd. Daarom is een van de beide aanlandingen reeds buiten bedrijf gesteld. De dijk nadert haar hoogste punt. De werkzaamheden nabij het dorp Hansweert zijn afgerond en hebben zich verplaatst naar dijkvak 4 t/m 7 in het Landelijk gebied. In 2024 is wederom zichtbare voortgang bereikt en waren we op een positieve manier zichtbaar in de media. De Dag van de Bouw was een groot evenement met vele bezoekers. We zijn volop bezig met het aanbrengen van de steenbekleding aan de zeezijde en dit wordt ook opgemerkt door de schippers en zeevarenden op de Westerschelde. De samenwerking met de aannemer verloopt goed en de tevredenheid is verder toegenomen onder belanghebbenden, bewoners en gebruikers van het gebied.
In de kredietaanvraag van september 2022 is aangegeven dat er bij de programmering in het HWBP-programma 2023-2028/2034 een overschrijding was van het jaarlijks beschikbare programmabudget waaruit volgt dat € 52,9 miljoen van de subsidiabele projectkosten voorgefinancierd moet worden tot en met 2034. We zijn sindsdien aan de slag gegaan om die voorfinanciering terug te dringen. Dit heeft ertoe geleid dat in 2022, 2023 en 2024 aanvullende voorschotten ontvangen zijn van in totaal ruim € 39,1 miljoen. In 2025 wordt op basis van de fysieke voortgang van het project opnieuw een aanvraag ingediend voor bevoorschotting en aanvullend voorschot om daarmee de voorfinanciering verder te kunnen verlagen.
PRJ1013L HWBP Sint Annaland (24AK)
De scope van het project betreft het realiseren van een waterveilige, toekomstbestendige en beheerbare waterkering rond de haven van Sint-Annaland (tussen Dp 780-785), inclusief overgangsconstructies op de aansluitende waterkering. Na realisatie van het project voldoet het dijktraject aan de waterwet, met een zichttermijn/ontwerpperiode die aansluit op de ontwikkelingen die in de omgeving van de waterkering worden verwacht. In september 2024 is gestart met de uitvoering door het aanbrengen van een voorbelasting en inmiddels is gestart met de daadwerkelijke dijkversterking. De technische afronding van de werkzaamheden zal naar verwachting in April 2025 zijn.
PRJ1582A HWBP Zak van Zuid-Beveland Verkenningsfase
Dit project betreft de verkenningsfase van de dijkversterking Zak van Zuid-Beveland, waarvoor een plan van aanpak is opgesteld. De totale scopelengte is 15,85 km. Voor de verkenningsfase is een kostenraming (SSK) opgesteld, die afgerond € 9,85 miljoen bedraagt. De bestuurlijke vaststelling van het plan van aanpak met daaraan gekoppeld de kredietaanvraag heeft in het 2e kwartaal 2024 plaatsgevonden. De subsidieaanvraag is eind mei 2024 ingediend bij het HWBP en eind juli is de subsidiebeschikking ontvangen. Het resultaat van de verkenningsfase is een bestuurlijk vastgesteld voorkeursalternatief, dat naar verwachting eind 2026 bekend zal zijn.
Overige projecten programma Waterkeringen:
PRJ1440E Aanlegvoorzieningen Veerse Meer 2024
In 2024 is binnen dit project gestart met het vernieuwen van de trailerhelling Kortgene. De verwachting is dat het project in het voorjaar van 2025 technisch wordt afgerond en vervolgens financieel afgerond ruim binnen het beschikbaar gestelde krediet.
PRJ1440F Aanlegvoorzieningen Veerse Meer 2025
Voor de jaarlijkse investering in aanlegvoorzieningen rondom het Veerse Meer staat voor 2025 de afmeervoorziening en damwandkade aan de Sabbingeplaat op de planning. De voorbereidingen van dit project zijn eind 2023 gestart. Het werk is eind 2024 aanbesteed en de verwachting is dat de werkzaamheden in mei/juni 2025 worden uitgevoerd.
PRJ1527A Groot onderhoud kademuren Keizersbolwerk
Het Keizersbolwerk te Vlissingen is een rijksmonument dat in beheer is bij het waterschap. Uit inspecties is gebleken dat onderhoudswerkzaamheden nodig zijn. Deze werkzaamheden bestaan hoofdzakelijk uit het vervangen van weggevallen stenen en loszittend metselwerk, het herstellen van scheuren en het vervangen van voegwerk volgens uitvoeringnormen en richtlijnen voor restauratiewerkzaamheden. Vanwege het stormseizoen (1 oktober - 1 april) zullen de werkzaamheden in april 2025 aanvangen en naar verwachting in december 2025 (technisch) worden opgeleverd.
PRJ1530 Planvorming keersluis Zierikzee
De betrouwbaarheid van de sectordeuren keersluis Zierikzee is belangrijk voor de waterveiligheid van Schouwen-Duivenland. Storingen bij de bediening van de keersluis en aantasting van de keersluisdeuren leiden tot een afnemende betrouwbaarheid en eventueel uitval van de keersluis. De kwaliteit en betrouwbaarheid van de sectordeuren moet daarom veilig gesteld worden. Als voorbereiding op het groot onderhoud aan de keersluis Zierikzee worden diverse inspecties uitgevoerd om de staat van onderhoud van de keersluis in beeld te brengen. Op basis van deze inspectie worden modificaties doorgevoerd en groot onderhoud uitgevoerd met inachtneming van de eisen aan milieu en veiligheid. De planvorming is in 2023 gestart en loopt verder in 2025. Doelstelling daarbij is om in het 1e kwartaal van 2025 de planvorming gereed te hebben zodat aansluitend de afdeling Projecten kan starten met de verdere voorbereiding van het groot onderhoud.
PRJ1568 Fietspad Cadzand
Het project is nog in voorbereiding door de gemeente Sluis, de verwachting is dat de kosten nog zullen stijgen als gevolg van algemene prijsstijgingen en wetgeving met betrekking tot stikstofuitstoot. Omdat nog niet duidelijk is wat deze kostenstijgingen voor gevolgen zullen hebben op de bijdrage van het waterschap is de prognose nog niet aangepast.
PRJ1569 Bijdrage oprit bij Baalhoek
De dijkoprit voor fietsers bij Baalhoek is een meekoppelkans van het project Kruispolder. In juli 2023 is de samenwerkingsovereenkomst tussen de provincie Zeeland, gemeente Hulst en waterschap Scheldestromen ondertekend. In 2024 is de oprit gerealiseerd en het project wordt in 2025 financieel afgerond.
Toelichting projecten algemeen voorbereidingskrediet
PRJ1440G Aanlegvoorzieningen Veerse Meer 2026
Voor de jaarlijkse investering in aanlegvoorzieningen rondom het Veerse Meer staat voor 2026 de damwandkade Schelphoekplaat en de steiger aan de St. Felixweg op de planning. De voorbereidingen van dit project zijn eind 2024 gestart.
PRJ1447A HWBP Buitenhaven Vlissingen Verkenningsfase
Dit project heeft een lengte van 1,7 km en is bij voorrang opgestart, omdat dit deel van de dijkversterking invloed heeft op het nieuw te bouwen justitieel complex te Vlissingen. Er worden verschillende oplossingsrichtingen onderzocht, om uiteindelijk te komen tot een voorkeursalternatief. Hierbij wordt natuurlijk gekeken naar waterveiligheid, duurzaamheid, kosten en draagvlak in de omgeving, maar wordt ook nauwkeurig gelet op uitvoerbaarheid, vergunbaarheid en beheerbaarheid. De aanvraag voor het uitvoeringskrediet van de verkenningsfase staat gepland voor het 2e kwartaal van 2025.
PRJ1499 Vooroeververdediging cluster 4.0 (voorheen Restopgave vooroeverbestortingen)
Eind 2018 is met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat een overeenkomst afgesloten voor het uitvoeren van verschillende vooroeverbestortingen. In 2023 is een herijking van de scope uitgevoerd. Geconstateerd is dat op basis van de bodemontwikkeling over de periode 2011-2021 en waterveiligheid er op korte termijn op slechts 4 van de 11 trajecten maatregelen nodig zijn. De overige trajecten worden doorgeschoven en periodiek gemonitord. Eén traject wordt uitgebreid omdat hier in 2021 en 2022 oevervallen zijn opgetreden. De uit te voeren trajecten met de uitbreiding vraagt ca. € 5,6 miljoen aan extra middelen, die voor het grootste deel gefinancierd kunnen worden vanuit project PRJ1531A Groot onderhoud vooroevers 2026 wat reeds op het meerjareninvesteringsprogramma staat. Momenteel wordt samenwerking gezocht met Rijkswaterstaat om de opgave van beide organisaties gezamenlijk uit te voeren. Voor dit project is een algemeen voorbereidingskrediet verstrekt voor de externe voorbereidingskosten. Het grootste deel van de bestedingen in 2024 betreft personeelskosten waar geen krediet voor wordt verstrekt.
PRJ1566 Herstel kleidijk zwin
In 2019 is in het kader van ontpoldering het natuurgebied het Zwin uitgebreid. Bij deze inrichting is de huidige kleidijk aangelegd. Het ontwerp van deze dijk is door het waterschap getoetst en goedgekeurd. Er is nu op het ondertalud van de dijk schade ontstaan aan de grasmat en plaatselijk is de kleilaag geërodeerd. De aangelegde kleidijk is onderhevig aan erosie/afkalving. Het ontwerp van de teenconstructie blijkt niet te voldoen aan de waterveiligheidseisen en correctief onderhoud is benodigd. Enkele stormen in het begin van 2022 hebben tot vergroting van de schade geleid. Er worden regelmatig kleinschalige herstelwerkzaamheden uitgevoerd om de veiligheid van de waterkering te kunnen blijven garanderen. De werkzaamheden zullen starten in 2025 en de verwachting is dat deze in maart 2027 technisch worden afgerond. Voor dit project is een algemeen voorbereidingskrediet verstrekt voor de externe voorbereidingskosten. Het grootste deel van de bestedingen in 2024 betreft personeelskosten waar geen krediet voor wordt verstrekt.