Planning baggerprojecten | x € 1.000 | |||||||||||
Projectnr. | Investeringsproject | bagger jaar | kosten netto totaal | Prognose netto besteding 2025 | Prognose netto besteding 2026 | Prognose netto besteding 2027 | Prognose netto besteding 2028 | Prognose netto besteding 2029 | Prognose netto besteding 2030 | Prognose netto besteding 2031 | Prognose netto besteding 2032 | Investering/ exploitatie |
PRJ1491A | Baggeren Smedekensbruggekreek | 2024 | 874 | 25 | 16 | Investering | ||||||
PRJ1491 | Baggeren Sint Kruiskreek | 2025 | 5.430 | 3.025 | 1.779 | 150 | Investering | |||||
PRJ1491C | Baggeren Boschkreek De Sluis | 2025 | 1.961 | 1.243 | 50 | 20 | Investering | |||||
PRJ1493A | Baggeren Goese Vesten + Oevers | 2025 | 1.383 | 1.183 | Investering | |||||||
PRJ1493C | Baggeren Axel zuid | 2026 | 3.400 | 700 | 2.700 | Investering | ||||||
PRJ1491D | Baggeren Passageule (vervolg)+Pyramide | 2026 | 3.930 | 700 | 3.230 | Investering | ||||||
E212 | Baggeren Vlissingen | 2027 | 1.058 | 423 | 635 | Exploitatie | ||||||
E213 | Baggeren Middelburgse vesten + Veerse en Vlissingse watergang | 2028 | 3.130 | 1.252 | 1.878 | Exploitatie | ||||||
E214 | Baggeren grote waterleiding Goes | 2028 | 220 | 88 | 132 | Exploitatie | ||||||
E220 | Baggeren Vesten Hulst | 2029 | 3.400 | 1.360 | 2.040 | Exploitatie | ||||||
E215 | Baggeren Stroopuit en Blontrok Oostburg | 2029 | 2.561 | 1.024 | 1.537 | Exploitatie | ||||||
E216 | Baggeren Krabbekreek Sluis | 2030 | 309 | 124 | 185 | Exploitatie | ||||||
E217 | Baggeren Baarzandsche en Nieuwlandse kreek Breskens | 2030 | 3.302 | 985 | 1.813 | 504 | Exploitatie | |||||
E218 | Baggeren Nieuwkerksche kreek Groede | 2031 | 3.699 | 1.480 | 2.219 | Exploitatie | ||||||
E219 | Baggeren Plaskreek Hoofdplaat | 2031 | 560 | 224 | 336 | Exploitatie | ||||||
TOTAAL NETTO | 6.176 | 6.198 | 4.845 | 3.370 | 3.064 | 4.125 | 4.442 | 840 | ||||
TOTAAL NETTO IN EXPLOITATIE | 0 | 423 | 1.975 | 3.370 | 3.064 | 4.125 | 4.442 | 840 | ||||
MJR 2024-2029 voorzien budget in expl. | 700 | 1.400 | 2.100 | 2.800 | 3.500 | 3.500 | 3.500 | |||||
Verschil | toevoegen/onttrekken aan bestemmingsreserve | 101 | 700 | 977 | 125 | -570 | 436 | -625 | -942 |
Strategie Waterveiligheid
In het Bestuursakkoord 2023-2027, Zeeland rekent op ons, is opgenomen dat een Waterveiligheidsfilosofie voor de periode na 2050 zal worden opgesteld. In 2024 wordt hiermee gestart.
In het kader van het landelijke concept “Zorgplicht Centraal” zal t.a.v. de zorg voor waterveiligheid nadrukkelijker worden ingezet op de synergie tussen beoordelen, beheren en onderhouden en versterken van waterkeringen.
De nadere uitwerking van de KNMI klimaatscenario’s 2023 en de daarmee samenhangende scenario’s voor zeespiegelstijging zullen ook van grote invloed zijn op de handhaving van de waterveiligheid in Zeeland en de daarmee samenhangende strategie. De Kennisagenda Zeespiegelstijging zal antwoorden gaan geven over hoe we in Zeeland ook in de verdere toekomst ‘droge voeten’ kunnen houden.
Voor de ontwikkeling en implementatie van de waterveiligheidsstrategie werken we intensief samen met de deelnemende partijen in de Zuidwestelijke Delta. Binnen dit samenwerkingsverband wordt gewerkt aan het opstellen van een nieuwe voorkeursstrategie en een Gebiedsagenda waarin waterveiligheid een belangrijk onderwerp is.
Binnen de Unie van Waterschappen is in 2023 het Manifest Waterveiligheid vastgesteld. De vertaling van dit manifest naar het gebied van waterschap Scheldestromen dient een plaats te krijgen in de hiervoor vermelde waterveiligheidsfilosofie.
In het kader van de nadere uitwerking van de brief over Water en Bodem (2022) sturend is het van belang om nadrukkelijk zorg te dragen voor ruimtereservering langs waterkeringen (uitbreidbaarheid en toekomstvastheid).
Ook het concept van Meerlaagse Veiligheid zal nadrukkelijk worden opgenomen in de eerder vermelde waterveiligheidsfilosofie.
Om de betaalbaarheid van de waterkeringszorg voor de Zeeuwse burger te waarborgen wordt het reeds ingezette lobbytraject gecontinueerd.
Risico’s/ kansen:
Het ontbreken van een waterveiligheidsstrategie verzwakt de positie van het waterschap in diverse gremia en in het lobby traject.
Financiële en personele consequenties:
Niet concreet te kwantificeren.