Bestuursadvisering en -ondersteuning (€ 80.000,- lager):
Per 2025 moet het dagelijks bestuur zelf een rechtmatigheidsverklaring afgeven. De implementatie en structurele uitvoering daarvan vraagt met name ureninzet, waarvoor extra formatie in de personeelsbegroting is opgenomen. Eenmalige extra kosten voor het inkopen van advies op dit onderwerp zijn in de exploitatie opgenomen. Daarnaast neemt de bijdrage aan de Unie van Waterschappen meer toe dan de inflatie (+ € 60.000,-). Tegelijkertijd is het budget voor bestuursadvisering als geheel verlaagd vanwege vervallen lidmaatschappen en contributies en omdat de afgelopen jaren minder wordt uitgegeven aan representatiekosten.
Scheldestromen wil een transparante overheid zijn. Aanvullend op de uitvoering van de Wet Open Overheid, wordt onderzocht of de vergaderingen van de AV’s en commissies live kunnen worden uitgezonden met beeld en geluid. Momenteel zijn deze pas de volgende dag terug te luisteren. Naast extra structurele kosten ten laste van de begroting voor bestuursondersteuning, zal waarschijnlijk een eenmalige investering in faciliteiten en automatiseringsmiddelen nodig zijn. Om niet vooruit te lopen op keuzes, zijn deze kosten nog niet begroot.
Voor de voorbereiding van de af te geven rechtmatigheidsverklaring vanaf verslagjaar 2025, is in de begroting rekening gehouden met maximaal € 75.000 ,- aan eenmalige implementatiekosten (naast extra personeelskosten, die verderop zijn toegelicht). In 2024 wordt op basis van dezelfde wetgeving ook de onafhankelijke rekenkamer voor de waterschappen ingevoerd. Het doel en de opzet van de rekenkamer bij Scheldestromen worden eind 2023 in de algemene vergadering vastgesteld. Daaruit volgt ook welke financiële middelen benodigd zijn. Om niet vooruit te lopen op besluitvorming, is hiervoor in de begroting een PM-post opgenomen.
Communicatie (€ 348.000,- lager)
De communicatiebudgetten worden uitgegeven aan interne en externe communicatie. Extern om te communiceren over werkzaamheden en projecten van het waterschap, voor het vergroten van waterbewustzijn en creëren van begrip voor het waterschapswerk en -belasting. De interne communicatie is er onder meer op gericht dat medewerkers goed geïnformeerd en betrokken zijn. Communicatiemiddelen zijn onder meer het personeelsblad WIJ en de digitale versie WIJ Extra en het externe blad Scheldestromen. De begroting voor externe communicatie is lager, met name omdat deze is gecorrigeerd voor de eenmalige kosten die in 2023 zijn gemaakt voor de open dag, ontwikkeling van een nieuwe website en communicatiecampagne rondom de verkiezingen (- € 316.000,-). Wel wordt gestreefd naar de organisatie van 2 publieksbijeenkomsten in 2024. De komende jaren zal daarnaast veel communicatie plaatsvinden rondom de HWBP-projecten, de kosten daarvan zijn onderdeel van de betreffende investeringsprojecten. De inzet die hierop wordt gepleegd, betekent tegelijkertijd dat wat minder inzet mogelijk is op de overige communicatie, de budgetten zijn daarop aangepast (- € 36.000,-).
Kwaliteitszorg en Arbo (€ 92.000,- hoger)
Het dagelijks bestuur heeft in 2023 een nieuw Arbobeleid vastgesteld, met als doel het veilig werken bij het waterschap te faciliteren en te borgen. De uitvoering vindt plaats tot en met 2027. In 2024 zijn extra middelen begroot voor het verbeteren van valveiligheid (bijv. bij pompen en gemalen), veilig werken op opslagzolders en veilig alleen werken (bijv. in besloten ruimtes van gemalen). Deze extra middelen worden voor € 203.000,- betaald uit de daarvoor gevormde bestemmingsreserve.
Personeel en organisatie (€ 195.000,- hoger)
De budgetten van het team Personeel en Organisatie worden onder meer ingezet voor werving en selectie van nieuwe medewerkers (van arbeidsmarktcommunicatie tot assessments voor kandidaten), de Haagse lobbyist, arbeidsrechtelijk advies, organisatieontwikkeling in brede zin, personele verzekeringen en beheer van het personeelsmanagementsysteem.
Organisatieontwikkeling: Kosten van het leiderschapsprogramma zijn aan de budgetten toegevoegd (+ € 72.000,-), maar worden grotendeels gecompenseerd door lagere kosten voor organisatieadvies en organisatieontwikkeling (- € 53.000,-). Toegevoegd is een bedrag van € 150.000,- voor opleidingen in het kader van organisatieontwikkeling, deze worden gedekt uit de bestemmingsreserve.
Het is de verwachting dat verzekeringspremies zullen stijgen voor onder andere aansprakelijkheid, ongevallen, eigen risicodrager WGA (werkhervatting gedeeltelijk arbeidsgeschikten) en rechtsbijstand (+ € 40.000,-). De hogere instroom van zieke medewerkers naar de WIA van de afgelopen jaren is daar debet aan. Tegelijkertijd dalen de kosten van werving en selectie licht omdat digitale werving (inmiddels de standaard) goedkoper is dan de 'oude' schriftelijke advertenties in kranten en bladen.
Financiën (€ 174.000.- hoger)
De bijdrage aan Sabewa Zeeland is € 169.000,- hoger op basis van de ontwerpbegroting en de verwachte kosten voor de accountant zijn verhoogd met € 5.000,-.
Juridische zaken (€ 12.000,- lager)
De budgetten van juridische zaken worden met name uitgegeven aan (complexe) juridische advisering, inkoopadvisering en kosten die worden gemaakt voor grondverwerving, grondverkoop en het in gebruik geven van gronden. Tegenover dat laatste staan substantiële inkomsten.
Per 1 januari 2024 treedt de Omgevingswet inwerking. De komende jaren leidt het implementeren en uitvoeren van nieuwe werkwijzen en processen nog tot kosten (die reeds voorzien waren in de meerjarenraming 2023-2026), de verwachting is dat de implementatiekosten vanaf 2024 wel geleidelijk afnemen.
Voor de Wet Open Overheid waren de kosten al opgenomen in de meerjarenbegroting, deels incidenteel en deels structureel aangezien de wetgeving ook op termijn extra inzet blijft vragen. Bijvoorbeeld voor de actieve openbaarmaking van documenten en het beantwoorden van verzoeken. Tegenover de hogere kosten staan (gedeeltelijk) subsidies vanuit het Rijk.
Tot en met 2023 was voor de afvalwaterketen een anti-afhaakregeling voor bedrijven van kracht, die per 2024 niet wordt verlengd. Het vervallen van de regeling leidt tot een besparing van € 70.000,-.
Voor taxaties van in erfpacht uitgegeven gronden is in 2024 eenmalig € 60.000,- extra begroot. Diverse andere kosten zijn naar beneden bijgesteld op basis van de ervaringscijfers van de afgelopen jaren.
Informatisering & gegevensbeheer (€ 12.000,- hoger)
Dit omvat de kosten van archieven (in samenwerking met Zeeuws Archief), fysieke post en het inwinnen en verwerken van geo-informatie. De kosten voor hydrografie, dat wil zeggen de metingen door de peilboot, stijgen (+ € 36.000,-). De kosten voor brandstofverbruik van de peilboot vallen hoger uit, enerzijds doordat de nieuwe peilboot zwaarder is en daardoor meer brandstof verbruikt en anderzijds door toegenomen brandstofprijzen. Ook de kosten van stroom in de havens zijn hoger. De kosten voor landmeten dalen (- € 12.000,-), in lijn met de trend van de afgelopen jaren wordt minder behoefte aan landmetingen verwacht en wordt meer geactiveerd op de investeringsprojecten.
Automatisering (€ 318.000,- hoger)
De automatisering zorgt voor de software en hardware om het waterschapswerk te kunnen uitvoeren. Veel structurele kosten bestaan uit licenties voor softwarepakketten. Deze worden steeds vaker gezamenlijk ingekocht met andere waterschappen (zoals het personeelssysteem en de Microsoftproducten). Ook de bijdrage aan de gemeenschappelijke regeling Het Waterschapshuis valt onder de kosten voor automatisering.
Ten behoeve van de ontwikkeling van informatieveiligheid is in het reguliere budget circa € 200.000,- beschikbaar, daarnaast wordt € 430.000,- uit de bestemmingsreserve informatieveiligheid benut. De landelijke Baseline Informatieveiligheid Overheden (BIO) is daarvoor de norm. Met de implementatie van een servicedesk voor -in eerste instantie- automatisering, wordt een flinke stap voorwaarts gezet om aan de landelijke normen voor informatieveiligheid en privacy te voldoen. In 2024 wordt de ontwikkeling van het elektronisch archief (e-depot) bij het Zeeuws Archief voortgezet. Verder wordt ingezet op het verbeteren van de 'logische toegangsbeveiliging', kortweg waar iemand in de digitale systemen toegang toe heeft. Het verder verbeteren van de fysieke toegangsbeveiliging, kortweg hoe de toegang tot gebouwen geregeld is, wordt vanaf 2025 opgepakt middels een investeringsproject.
Op basis van de ontwerpbegroting 2024 stijgt de jaarlijks bijdrage aan Het Waterschapshuis met € 180.000,-. Verder is er een toename van de licentiekosten van € 100.000,- voorzien, als gevolg van het toepassen van Microsoftpakketten met betere beveiliging en de aanschaf van diverse nieuwe software. Verder is er sprake van een structurele verlaging kosten telefonie- en internet met € 150.000,- op basis van de ervaring uit voorgaande jaren.
Facilitaire dienst (€ 447.000,- hoger)
De facilitaire dienst zorgt voor het beheer en onderhoud van de gebouwen en het wagenpark, evenals diensten op het gebied van facilitair en catering in brede zin. Hiertegenover staan opbrengsten uit de verhuur van kantoorruimten en daaraan gekoppelde dienstverleningsovereenkomsten.
Hoewel het waterschapsbrede contract voor elektriciteit nog vaste prijzen kent in 2024, stijgen de kosten van vastrecht wel (+ € 100.000,-). Daarnaast zijn in 2023 wel prijsstijgingen opgetreden voor gas en de warmte/koudevoorziening in kantoor Middelburg (+ € 154.000,-). Onder meer door sterk gestegen loonkosten in die sector, zijn de kosten van schoonmaak en glasbewassing op de waterschapslocaties aanzienlijk harder gestegen dan de inflatie (+ € 61.000,-). Voor het onderhoud van de kantoren en steunpunten wordt gewerkt met een meerjarenonderhoudsplan. Per saldo dalen de exploitatiekosten op basis van dat plan met € 11.000,- een saldo van hogere kosten voor de hoofdkantoren en lagere kosten voor de overige locaties. Daar tegenover staan extra investeringen in het kader van groot onderhoud (zie paragraaf investeringen).
Na de verkoop van steunpunt Grijpskerke aan de gemeente Veere in 2014, is afgesproken dat het waterschap nog 10 jaar kosteloos gebruik kon maken van deze locatie. Die termijn loopt in de loop van 2024 af. Als gevolg hiervan moet een nieuwe huurovereenkomst worden gesloten. Voor de periode april-december is daarom rekening gehouden met huurkosten.
Wetgeving vereist dat energiemaatregelen die zich binnen 5 jaar terugverdienen door het waterschap worden uitgevoerd. Gezien de vele energiebesparende maatregelen die de afgelopen jaren al zijn genomen, zijn voor de kantoren en overige gebouwen nog geen nieuwe maatregelen in beeld. Daarom zijn hiervoor nog geen kosten opgenomen in de begroting.
De kosten van het wagenpark stijgen (+ € 53.000,-), onder meer door prijsstijgingen van het onderhoud aan auto’s die nog in bezit van het waterschap zijn en de huur van auto’s voor tijdelijke medewerkers. Voorts nemen door de toename van het aantal medewerkers ook de kosten voor diverse voorzieningen toe, zoals werk- en veiligheidskleding en kantoorartikelen (+ € 25.000,-),
Tractie buitendienst (€ 5.000,- hoger)
De tractie bestaat onder meer uit de tractoren, vrachtwagen en boot voor de buitendienst. Inclusief alle toebehoren. De aanschaf gebeurt voor het grote materieel via investeringen. Het beheer en onderhoud inclusief 'klein' toebehoren wordt uit de exploitatiebudgetten betaald. De tractie is uitgebreid met twee extra tractoren die in gebieden worden ingezet waar geen eigen tractor meer was. Dat resulteert in extra kosten voor gebruik en onderhoud (+ € 35.000,-), eventuele lagere kosten door het minder uitbesteden van werk zijn verwerkt in verschillende begrotingsposten van de andere afdelingen. Groot onderhoud aan boot De Lemmer was aanvankelijk voor 2024 gepland, maar is in 2023 al uitgevoerd (- € 30.000,-).
Vergunningverlening, toezicht en handhaving -VTH (€ 1.000,- hoger)
Het in werking treden van de omgevingswet per 1 januari 2024 heeft veel invloed op de werkwijzen op het gebied van VTH. Naast allerlei aanpassingen in verordeningen , werkprocessen, automatisering en werkwijzen (grotendeels gereed in 2023) zijn er in 2024 de nodige structurele effecten. Zo is de verwachting dat meer toezicht nodig is, de begroting voor bemonsteringsanalyses is daarom verhoogd (+ € 20.000,-). In verband met het uittreden uit de Regionale Uitvoeringsdienst (RUD) Zeeland per 1 januari 2024, is de begroting voor bijdrage aan de RUD verlaagd (- € 40.000,-), voor een beperkt bedrag zal Scheldestromen als klant nog wel diensten afnemen. Overige kleine ontwikkelingen zorgen voor onder aan de streep voor een begroting voor VTH die (los van de inflatie) vrijwel gelijk is aan 2023. Verder worden de laboratoriumwerkzaamheden in 2024 opnieuw aanbesteed, wat mogelijk tot veranderingen in de kosten zal leiden vanaf 2025.